FLS VISITOUR

Een goede planning is essentieel voor serviceorganisaties. Daarom koppelt onze field service oplossing Connect met een groot aantal plansystemen. Zo ook met FLS VISITOUR. De opdrachten die gepland worden in de planoplossing van FLS, worden digitaal afgehandeld via Connect’s mobiele applicatie. 

Volta Limburg is in ruim 20 jaar uitgegroeid tot dé verantwoorde verduurzamingsspecialist van Limburg. Als servicepartner van Essent zetten ze zich dagelijks in voor het warmtecomfort van ruim 114.000 Limburgers. Dit doen ze door CV-ketels, warmtetoestellen, zonnepanelen, ventilatieboxen, airco’s en warmtepompen te verkopen én te onderhouden. Om de buitendienst zo efficiënt mogelijk in te zetten koos Volta Limburg voor het plansysteem van FLS en de field service oplossing van Sigmax.

De juiste monteur, naar de juiste klus, op het juiste moment

De buitendienst van Volta Limburg bestaat uit 70 vakmannen die dagelijks zorgen voor onderhoud, reparaties, installaties en het verhelpen van storingen.  De organisatie heeft in de afgelopen jaren een forse groei doorgemaakt. Hierdoor ontstond de behoefte voor routeoptimalisatie en de mogelijkheid om ad-hoc opdrachten sneller op te pakken.

FLS VISITOUR bleek de perfecte match voor het vervullen van de wensen van Volta Limburg. Dit planbord biedt Volta Limburg de mogelijkheid voor het maken van een bulkplanning. Doordat de planning in real-time wordt bijgewerkt, worden ad-hoc opdrachten sneller opgepakt. FLS VISITOUR geeft in enkele seconden de beste mogelijkheden weer op basis van skills, reistijd en prioriteit. Hierdoor stuur je de juiste monteur, naar de juiste klus op het juiste moment.

Falton Tijssen, strategisch planner bij Volta Limburg vertelt: “Sinds de implementatie van FLS VISITOUR zijn we op een andere manier gaan werken. Doordat het plansysteem veel zelf doet, zijn we in staat om alle bijbehorende processen ook beter in te richten. Ook is de klanttevredenheid omhooggegaan omdat we ad-hoc zaken sneller kunnen inplannen.”

Optimale ondersteuning van de werkzaamheden

Voor het afhandelen van de in FLS VISITOUR geplande opdrachten gebruiken de buitendienstmedewerkers de field service oplossing van Sigmax: Connect. Dankzij de integratie tussen het planbord en Connect krijgt de monteur alle geplande opdrachten en bijbehorende informatie te zien. Denk hierbij aan de opdrachtomschrijving, oorzaak van het probleem, communicatievoorkeuren van de klant en onderhoudshistorie. In Connect’s mobile applicatie handelt de monteur de geplande werkopdrachten eenvoudig af.

Service Coördinator Operations Bart Zorge vertelt: “Connect is overzichtelijk opgebouwd en sluit goed aan op onze bedrijfsprocessen. De servicemonteurs hebben altijd alle gegevens bij de hand en deze worden ook opgeslagen wanneer er geen bereik is. Zeker in een gebied zoals Limburg met buurlanden als België en Duitsland is het prettig dat gegevens gebufferd worden en niet verloren raken bij verlies van dekking. Hierdoor kunnen de monteurs altijd goed hun werk kunnen doen.”

Dankzij Connect worden er meer gegevens uit het veld gemakkelijk en snel opgeslagen. Hierdoor wordt de monteur optimaal ondersteund bij zijn werkzaamheden. Zo is de onderhoudshistorie inzichtelijk en worden gewerkte uren, verbruikte materialen én commerciële kansen vastgelegd. Bart Zorge: “Via de koppeling tussen ons ERP-systeem en Connect kunnen we dankzij de woningchecklist onze klanten gericht informatie toesturen over de producten waarin ze interesse hebben getoond. Dit draagt voor Volta Limburg bij aan gerichte verkoopkansen.”

Reistijden beperkt en geoptimaliseerd

Na de implementatie van FLS VISITOUR werden de beoogde doelstellingen al snel behaald. “Binnen een half jaar zijn de reistijden beperkt en geoptimaliseerd. Daarnaast is er per call een significante besparing in tijd gerealiseerd. We sturen nu aan op reistijd en vullingsgraad van de agenda’s, aldus Tijssen.

Niet alleen de reistijden werden geoptimaliseerd maar ook het plannen is minder arbeidsintensief. Falton vervolgt: “We kunnen nu beter sturen op de locatie van de monteurs. We zien waar we achterliggen en waar bulkplanning nodig is. Dit soort zaken waren eerder veel arbeidsintensiever omdat je voorheen klanten moest bellen, adressen moest filteren en aparte werkwijzen moest maken. We hebben echt stappen kunnen maken met FLS die wij in mijn ogen niet hadden gehaald met het vorige plansysteem.”

Stabiele koppeling tussen beide systemen

Dankzij de stabiele koppeling tussen FLS VISITOUR en Connect worden de buitendienstmedewerkers van Volta Limburg efficiënter ingepland en volledig ondersteund bij hun werkzaamheden. Met de krapte uit de arbeidsmarkt is het belangrijk dat de bestaande buitendienst zo efficiënt mogelijk wordt ingezet. Bart Zorge: “Het is prettig dat de twee systemen die we gebruiken naadloos met elkaar koppelen. Hierdoor wordt belangrijke informatie opgeslagen en uitgewisseld.”

Meer weten?

Bent u benieuwd naar wat FLS en Sigmax voor u kunnen betekenen? Vul onderstaand contactformulier in voor een vrijblijvende demo.