Het Muziekkwartier is het bruisend cultureel hart van Enschede. Sigmax realiseerde voor vier verschillende partners binnen deze samenwerking een stevig ICT-fundament.
Sigmax hielp het Muziekkwartier innoveren en faciliteerde de stap om met een moderne cloud infrastructuur te gaan werken. Het resultaat is een toekomstbestendig platform waarvan meerdere betrokken partijen profiteren.
Forse bezuinigingen in de cultuursector in combinatie met economische recessie bezorgden enkele jaren terug de muziek- en theaterwereld grote zorgen. Dat gold ook voor het Muziekkwartier, waar de kaartverkoop onder partners in het consortium terugliep. In het samenwerkingsverband zitten Het Wilminktheater, poppodium Atak, Kaliber Kunstenschool, en Het Orkest van het Oosten. Onder leiding van Clemens Mos, MT-lid van het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede, werd een volledig nieuwe ICT-infrastructuur geïmplementeerd. Bij de inrichting worden de voordelen van gezamenlijkheid gecombineerd met bedrijfsspecifieke oplossingen voor meerdere partijen.
Het Muziekkwartier zocht in 2014 naarstig naar een partner voor vernieuwing. “We wilden innovatiever opereren, maar wisten zelf niet hoe we dat in moesten richten. Na de crisis en overheidsbezuinigingen zijn we overgegaan op efficiëntere softwaresystemen maar die draaiden nog op een technisch verouderd platform. We besloten te investeren in een volledig nieuwe ICT-infrastructuur”, vertelt Mos. Na een uitvoerige selectieprocedure rolde Sigmax als beste uit de bus. “We wilden flinke stappen maken, maar beschikten zelf niet over de kennis. Daarom zochten we een partner die de juiste kennis en knowhow kon inbrengen en weet hoe we maximaal rendement kunnen behalen.”
‘Aan de uitrol bewaar ik goede herinneringen. Deze verliep mooi op planning en we hadden een perfecte opstart.’
Clemens Mos, MT-lid van het Wilminktheater en Muziekcentrum binnen het Muziekkwartier
Naast goede referenties en een aantrekkelijk voorstel, was ook de persoonlijke klik belangrijk. Gedurende de complexe implementatie, waarin “de boel op zijn kop werd gezet”, kon de controller vertrouwen op Sigmax. “Ze stonden als een partner naast ons”, zegt Mos. “De grote uitdaging was dat zaken ontvlochten moesten worden en dat partijen ieder eigen behoeften, wensen en eisen koesterden.” Hij duidt hiermee de unieke applicaties en supportvormen aan voor ieder van de vier partijen in het verenigde Muziekkwartier.
Sigmax heeft voor het Muziekkwartier een hybride cloud gebouwd; een optimale mix van infrastructuur intern en extern. “Deze oplossing bood voor alle partijen de beste performance en was ook kostentechnisch interessant”, geeft Mos aan. Naast nieuwe infrastructuur voor de on-premises omgeving ging Muziekkwartier aan de hand van Sigmax ook over op Office 365. “Intern vroeg men zich daarover sterk af of het niet te geavanceerd zou zijn. Maar ik ben blij dat we het uiteindelijk gedaan hebben! Het bevalt ons heel erg goed omdat we daarmee altijd de meest recente software gebruiken.”
De inrichting van de infrastructuur maakt dat de deelorganisaties profiteren van de voordelen van gezamenlijkheid maar wel op de eigen manier kunnen blijven werken. “Binnen het Muziekkwartier werkt iedere organisatie met een eigen bedrijfsomgeving en zijn specifieke applicaties ingericht. Ook heeft ieder bedrijf zijn eigen supportvorm.”
Het resultaat mag er zijn, vindt Mos. “Als gevolg van de keuzes die we hebben gemaakt, hebben we enorme vooruitgang geboekt in de effectiviteit van onze bedrijfsvoering. We hebben ongeveer 20 procent meer bezoekers dan 2 jaar geleden. ICT is hierin een belangrijke tool geweest, want de organisatie is niet gegroeid.”
De IT-verantwoordelijke is blij met het contact tussen het Muziekkwartier en Sigmax. “De vier partijen binnen onze organisatie hebben een eigen contract met Sigmax en er is daarmee rechtstreeks contact tussen de ICT-leverancier en de eigenlijke klant. We zijn hiermee beter in staat snel te schakelen om situaties op te lossen. Er moeten ook niet allerlei lagen tussen zitten”, geeft hij aan.
“Sigmax ervaren we als een professionele, innovatieve partij die betrouwbaar en klantvriendelijk is”, zegt Mos op de vraag naar de kracht van deze leverancier. “Naast proactief meedenken door onze gebruikers goed uit te vragen, is eerder genoemde klantvriendelijkheid is voor ons belangrijk. Wij hadden voor Sigmax geen helpdesk en in het begin waren onze mensen dat niet gewend. Vanaf het moment dat Sigmax support ging doen hoorden we van onze mensen alleen maar positieve geluiden. Ze worden altijd correct te woord gestaan en netjes teruggebeld. Dat is voor een ICT-partij belangrijk, dat je niet alleen technisch de boel oplost, maar ook aandacht schenkt aan klantvriendelijkheid. Dat doet Sigmax heel goed. In mijn optiek is dat ook wat ze anders maakt dan andere aanbieders in de markt.”