Field Mobility Augmented Reality
Blog

Augmented Reality

Een tegenwoordig vaak gehoord begrip is Augmented Reality. Maar wat is Augmented Reality nu precies en wat kan het gaan betekenen voor de Field Service wereld?

Rick Scherphof SFM Sales Consultant Rick Scherphof

op 16 feb 2017

Stelt u zich eens voor dat u door middel van het dragen van een slimme bril een monteur informatie kan geven die hij op dat moment nodig heeft om een reparatie uit te voeren. Met de komst van de Samsung Gear VR en de Microsoft HoloLens is het onmiskenbaar dat de toekomst is gearriveerd. Deze technologieën breken nu door in diverse sectoren, zoals in de zorg, defensie en het toerisme. In uiteenlopende sectoren zijn reeds succesvolle voorbeelden te vinden. Wij verwachten dat deze ontwikkelingen straks ook geschikt of toepasbaar zijn in de Field Service wereld.

Wat is nou eigenlijk Augmented Reality?

Augmented Reality (AR) voegt op een natuurlijke manier computergestuurde beelden en geluiden toe aan de echte wereld. De bediening van Augmented Reality toepassingen werkt via uw stem of uw handen waarbij u virtuele knoppen ziet door een bril of een ander device. AR is een visualisator van data; het brengt achtergrondinformatie over een bepaalde context tot leven. Bijvoorbeeld hoe iets in elkaar zit of wat de status van wat wordt weergegeven is. Via GPS wordt bepaald waar iemand is. Vervolgens verschijnt alle informatie op het scherm. Daarnaast is AR een generator en gebruiker van data. Maar buiten de technologie zelf spelen ook mensen en processen een belangrijke rol.

De Monteur 2.0

Even terug naar die slimme bril. Denkt u zich eens in dat u door middel van het dragen van een slimme bril een monteur net die belangrijke informatie kan geven die hij nodig heeft om een reparatie uit te voeren. Van instructies tot live assistentie van een collega. De koppeling naar een achterliggend IT systeem zorgt er dan voor dat ook onervaren monteurs de juiste handelingen in de juiste volgorde uitvoeren. Monteurs kunnen tevens zien wat niet zichtbaar is, denk aan weggewerkte kabels. Ook kan AR de kwaliteit van de medewerkers verhogen door fouten te beperken, wat leidt tot een hoger first time fix percentage en daarmee een hogere klanttevredenheid.

Een ander voordeel is dat onervaren monteurs vanaf afstand ondersteund kunnen worden door monteurs die al veel ervaring hebben. Zij kijken mee, ongeacht waar de monteur zich bevindt. Het vergt minder training en daarom zou het een bijdrage kunnen leveren aan het tekort van geschoolde technici.

“Naast technologie spelen mensen en processen een niet te onderschatten rol.”

Als de voorspellingen kloppen, dan zal Augmented Reality komende tijd steeds vaker toegepast gaan worden. Dit vraagt veel van zowel uw bedrijf als uw monteur die de technologie gaat toepassen, maar biedt zeker net zoveel kansen!

Belangrijk is daarom om nu al na te denken over wat AR kan gaan betekenen voor u als organisatie. Opbrengsten lijken nu nog onbekend, maar er ligt een mooie kans om dingen te gaan doen die anderen nalaten. Het is daarom slim om nu al de eerste stappen te zetten. Sigmax helpt professionals verder. Al meer dan 20 jaar geven wij met onze ICT oplossingen invulling aan de ICT omgeving van organisaties. Met slimme oplossingen creëren wij meerwaarde voor alle lagen en processen. Weten hoe wij u kunnen helpen om de eerste stappen te zetten? Ontdek het in een vrijblijvend gesprek.

Rick Scherphof SFM Sales Consultant

Rick Scherphof

Rick Scherphof isAccountmanager bij Sigmax.

Meer blogs van Rick

Sigmax expertises

Sigmax helpt professionals een stuk efficiënter en prettiger te werken. We ontwikkelen innovatieve software voor het openbaar vervoer, handhavingsorganisaties, gemeenten, field service organisaties en beveligingsbedrijven. Bekijk hier onze expertisegebieden.

Bekijk al onze oplossingen

Wat is uw doel?

Ontdek waarmee wij uw organisatie kunnen helpen. Of bekijk hier wat wij voor onze klanten realiseerden.

Waarmee kunnen wij u helpen?

Wat we voor klanten realiseerden
Sigmax praktijkcases

Carglass

Vanuit 59 vestigingen en een mobiele service zorgen de servicemonteurs van Carglass dagelijks voor een vakkundige reparatie en vervanging van autoruiten. Om landelijk een snelle service aan klanten mogelijk te maken, digitaliseerde Carglass de serviceplanning en de werkbonnen met Connect.

Lees deze caseCheck alle cases

Geas, Kemkens en Energiewacht Groep

Geas Energiewacht, Kemkens en Energiewacht Groep zetten de volgende stap in buitendienst-automatisering en het mobiele werken met Connect van Sigmax. Hiermee zijn de serviceorganisaties klaar om beter in te spelen op de veranderende klantbehoeften en de bijbehorende werkzaamheden van de monteurs.

Lees deze caseCheck alle cases

Maas International

Om ervoor te zorgen dat klanten dagelijks van hun kopje koffie kunnen genieten, stuurt Maas International BV een 800-tal monteurs en operators op weg om automaten te onderhouden, bij te vullen en waar nodig te repareren. Connect ondersteunt de monteurs en planners optimaal bij deze taak.

Lees deze caseCheck alle cases

Saval

Voorheen planden de monteurs van brandbeveiligingsspecialist Saval zelf hun route en hielden met de hand inspectierapporten bij. Nu gaat alles digitaal met de softwareoplossingen van ORTEC & Sigmax Field Service Solutions.

Lees deze caseCheck alle cases

Welzorg

De ruim 80 servicemonteurs van Welzorg repareren elke dag zorghulpmiddelen zoals rollators, scootmobielen en rolstoelen. “Connect maakt het mogelijk om onze klanten spoedig te helpen op een zo efficiënt mogelijke manier”, vertelt Sabine Doets, Manager ICT bij Welzorg. Daarbij reserveert en plant Connect (spoed)reparaties en berekent hij de meest optimale routes voor de monteurs. De mobiele applicatie ondersteunt hen bij hun werkzaamheden op locatie.

Lees deze caseCheck alle cases