Blog

Leer van kampioenen en omzeil bekende valkuilen

Digitale transformatie gaat ieder bedrijf aan en de hele organisatie wordt erin betrokken. Een samenhangende strategie is hiervoor noodzakelijk. Andere organisaties hebben eerder met hetzelfde bijltje gehakt. Leer van hun successen én blunders.

Ronald Vehof

op 20 apr 2017

Keuzes, heel veel keuzes, maken dat het pad naar digitale volwassenheid van uw organisatie bezaaid ligt met valkuilen. Op allerlei vlakken kunt u besluiten nemen die een impact hebben op technologie, mensen en processen. Belangrijk om te onthouden is dat, ondanks uw unieke vraagstuk van digitaal transformeren, andere bedrijven met vergelijkbare kwesties zijn geconfronteerd. Er zijn lessen te trekken uit wat anderen heel goed of juist verkeerd hebben aangepakt.

Duidelijke visie voorwaarde voor succes

Om met een succes te beginnen: iedereen kent pizzaketen Domino’s. Technologie is in de woorden van de Nederlandse CEO André ten Wolde “extreem belangrijk” voor de fooddienst. Zij zetten volledig in op klanttevredenheid en een jonge doelgroep: daarom wordt volop ingezet op snelle bezorging via slimmere distributie, track ’n trace voor de consument in het gehele proces, experimentele bezorgdrones, innovatieve apps en marketing/sales via sociale kanalen. Het resultaat is een gemiddeld jaarlijks groeipercentage van 17 procent.

Millenials laten frisse wind waaien

Spaces zet in op de trend dat organisaties die voorheen vanuit één kantoor opereerden, nu veranderen in netwerkorganisaties. Met de instroom van een nieuwe generatie werknemers, zult u een veranderde manier van werken ervaren. Deze zogenaamde ‘millenials’ hebben, anders dan oudere generaties, een grotere behoefte aan flexibele contracten en werkplekken. Daarbij hechten ze veel behoefte aan sociale contactmomenten en hoogstaande technologie. Het in 2008 opgerichte Spaces schudde de kantoormarkt op door millenials al van begin af aan centraal in de strategie centraal te stellen. Spaces faciliteert de jongste generatie met flexibel in te richten ruimten waarbij werknemers elkaar op een prettige manier ontmoeten. Het concept rond ‘kantoorruimte as-a-service’ slaat aan, vooral in de Randstad. Daardoor willen concurrenten van het succes graag een graantje meepikken.

Bekijk ook ons uitgebreide dossier waarin digitale transformatie centraal staat

Maar niet iedere digitale transformatie slaagt. Onderzoeksbureau McKinsey schat dat zo’n 70 procent van de trajecten mislukt. Daarvoor zijn een aantal redenen te geven. De belangrijkste zijn dat managers een digitaal programma niet zien als een continue opdracht tot innovatie, maar als een traject met vast begin en eindpunt. Ook zien sommige bestuurders digitale transformatie als teken dat ze een nieuwe website of app nodig hebben. In plaats daarvan hoort de volledige modus operandi van de organisatie (mens, proces en technologie) onder handen te worden genomen. Andere reden voor het niet slagen zijn ontbreken van persoonlijk gemak in oplossingen voor medewerkers en klanten, dat medewerkers in de organisatie onvoldoende bewust zijn van de uitdagingen, en werknemers op korte termijn geen voordelen ervaren waardoor noodzakelijke veranderingen niet geaccepteerd worden. Tot slot kent een overmatige focus op technologie een verstikkend effect; de nieuwe hard- of software lost niets op als de mensen, data, processen en cultuur niet worden meegenomen in de transformatie.

Begin met de basis en werk die uit

Wat we kunnen leren van de successen is dat een succesvolle digitale transformatie begint met een sterke visie waarin beschreven staat wat de organisatie nu en in de toekomst wil bereiken. Op basis van zo’n plan kan met de inzet van slimme ICT, zoals de schaalbare ONE Cloud, meerwaarde als efficiency en effectiviteit in alle lagen en processen van de organisatie worden gecreëerd. Kijk vooral waar je goed in bent en waar je het verschil kun maken.

Vanuit een strategisch partnership met Sigmax zette Timing de new business proeftuin Timing FWD>> op. FWD ontwikkelt prikkelende businessmodellen die het traditionele uitzendmodel uitdagen, denk aan het op snelle taken gerichte Snelverdiend.nl. Timing heeft deze stap kunnen zetten door ICT als wezenlijk onderdeel van de bedrijfsstrategie te zien. Als ICT daarin geen doel op zich is, maar een middel tot positieve verandering, haalt een goede digitale transformatie het maximale in mens, proces en technologie naar boven.

Maak nu een afspraak voor een gratis consult Dossier Digitale transformatie

Ronald Vehof

Ronald Vehof is Sales Manager bij Sigmax. Hij houdt zich dagelijks bezig met de digitale transformatie van mkb-klanten.

Meer blogs van Ronald
Sigmax praktijkcases

Carglass

Vanuit 58 vestigingen en een mobiele service zorgen de 350 monteurs van Carglass dagelijks voor een vakkundige reparatie en vervanging van autoruiten. Om een snelle service aan klanten landelijk mogelijk te maken, digitaliseerde Carglass de serviceplanning en de werkbonnen met Connect.

Lees deze caseCheck alle cases

Gemeente Zaanstad

In Zaanstad kunnen bewoners en bedrijven sinds kort hun parkeerzaken vanuit huis regelen, online of telefonisch. Sigmax hielp de gemeente bij de overstap naar digitaal parkeren, en de handhaving daarop.

Lees deze caseCheck alle cases

Maas International

Om ervoor te zorgen dat klanten dagelijks van hun kopje koffie kunnen genieten, stuurt Maas International BV een 800-tal monteurs en operators op weg om automaten te onderhouden, bij te vullen en waar nodig te repareren. Connect ondersteunt de monteurs en planners optimaal bij deze taak.

Lees deze caseCheck alle cases

Saval

Voorheen planden de monteurs van brandbeveiligingsspecialist Saval zelf hun route en hielden met de hand inspectierapporten bij. Nu gaat alles digitaal met de softwareoplossingen van ORTEC & Sigmax.

Lees deze caseCheck alle cases