Digital Transformation
Blog

De impact van digital

Digital transformation staat bij veel organisaties hoog op de agenda. De impact van verdere digitalisering en automatisering neemt per dag toe, maar wat betekent dit voor de Field Service wereld?

Digital Transformation Freek Van Bokhoven

op 02 mei 2017

Digital transformation staat bij veel organisaties hoog op de agenda. De impact van verdere digitalisering en automatisering neemt per dag toe. Steeds vaker komen onderwerpen zoals Internet of Things, remote, predictive en preventive maintenance terug. Ook in relatie tot de rol van de vakman. De vraag is echter hoe deze technologieën waarde verhogend zijn voor de service organisatie van de toekomst.

Belangrijk is om het doel van de organisatie voor ogen te nemen, welk probleem wil ik oplossen? Service organisaties zijn op zoek naar manieren om betere inzichten te krijgen, efficiënter te werken, sneller te kunnen werken, total cost of ownership omlaag te brengen en manieren te vinden om innovatieve producten en diensten te kunnen leveren.

Hoe kan digital een rol spelen?

Digital kan een rol spelen bij het verminderen van het aantal reisbewegingen van onderhoudspersoneel omdat men op afstand apparatuur kan uitlezen of kan repareren. Door middel van sensoren kan op basis van geolocatie bepaald worden waar een monteur of een object zich bevindt. Door middel van sensoren kan op afstand gedetecteerd worden of bepaalde kritische toegangsdeuren nog correct werken. Dit kan bijvoorbeeld door het meten van de stroomtoevoer. Vaak zijn het kleine toepassingen die een groot effect kunnen hebben op de leefbaarheid, veiligheid en comfort van de bewoner. Digital maakt het ook mogelijk om met behulp van NFC-tags een vastgoedlocatie te betreden. Door te meten hoe vaak een bepaalde ruimte wordt bezocht kan worden bepaald of ruimtes beter of minder verwarmd moeten worden.

De uitdaging met al deze data is om te starten met het krijgen van inzicht. IoT voegt daar een extra laag aan toe en dat is helderziendheid. Steeds meer slimme apparaten die gaan anticiperen op situaties door gegevens uit het verleden (ook wel Machine Learning genoemd). Dit inzicht leidt tot het uitoefenen van invloed.

De volgende generatie

Waar in het verleden de eerste slagen zijn gemaakt door inzet van “digitale werkbon” die zorgt dat de vakman zijn werkzaamheden beter kan uitvoeren bestaat de volgende generatie verbeteringen uit een multi-dimensionale informatiebron: de vakman, historische gegevens, slimme apparaten en talloze sensoren.

Het traditionele business model van service georiënteerde organisaties kan gaan draaien naar het leveren van reparaties en service capaciteit naar het verhogen van de up-time van apparaten en verminderde hoeveelheid storingen.

“De uitdaging met al deze data is om te starten met het krijgen van inzicht”

Van reactief ad-hoc naar continue en preventief. Van het leveren van capaciteit naar het leveren van continuïteit.

Sigmax helpt professionals verder. Al ruim 19 jaar geven wij met onze ICT oplossingen invulling aan de ICT omgeving van organisaties. Met slimme oplossingen creëren wij meerwaarde voor alle lagen en processen. Weten hoe wij u kunnen helpen om de eerste stappen te zetten? Ontdek het in een vrijblijvend gesprek.

Digital Transformation

Freek Van Bokhoven

Freek van Bokhoven is Business Unit Manager bij Sigmax. Hij richt zijn focus op de digitale transformatie van service-organisaties.

Meer blogs van Freek

Sigmax expertises

Sigmax helpt professionals een stuk efficiënter en prettiger te werken.  We verzorgen de volledige ICT infrastructuur keten voor bedrijven. En ontwikkelen innovatieve software: op handhelds, smartphones en tablets. Bekijk hier onze expertisegebieden.

Bekijk al onze oplossingen

Wat is uw doel?

Ontdek waarmee wij uw organisatie kunnen helpen. Of bekijk hier wat wij voor onze klanten realiseerden.

Waarmee kunnen wij u helpen?

Wat we voor klanten realiseerden
Sigmax praktijkcases

Carglass

Vanuit 58 vestigingen en een mobiele service zorgen de 350 monteurs van Carglass dagelijks voor een vakkundige reparatie en vervanging van autoruiten. Om een snelle service aan klanten landelijk mogelijk te maken, digitaliseerde Carglass de serviceplanning en de werkbonnen met de Field Service Suite.

Lees deze caseCheck alle cases

Gemeente Zaanstad

In Zaanstad kunnen bewoners en bedrijven sinds kort hun parkeerzaken vanuit huis regelen, online of telefonisch. Sigmax hielp de gemeente bij de overstap naar digitaal parkeren, en de handhaving daarop.

Lees deze caseCheck alle cases

Maas International

Om ervoor te zorgen dat klanten dagelijks van hun kopje koffie kunnen genieten, stuurt Maas International BV een 800-tal monteurs en operators op weg om automaten te onderhouden, bij te vullen en waar nodig te repareren. De  Field Service Suite ondersteunt de monteurs en planners optimaal bij deze taak.

Lees deze caseCheck alle cases

Saval

Voorheen planden de monteurs van brandbeveiligingsspecialist Saval zelf hun route en hielden met de hand inspectierapporten bij. Nu gaat alles digitaal met de softwareoplossingen van ORTEC & Sigmax.

Lees deze caseCheck alle cases