Digitale Transformatie blog
Blog

Digitale transformatie is geen keuze

Wat is er in het bedrijfsleven aan de hand dat we steeds vaker over digitale transformatie zijn gaan spreken?

Ronald Vehof

op 11 jan 2017

Het is inmiddels moeilijk te geloven, maar er was ooit een tijd dat we communiceerden zonder WhatsApp, Snapchat en Instagram op onze iPhones en Androids. En dan heb ik het niet over de prehistorie van de twintigste eeuw, waarin ‘draadloos’ nog een magische term was. Ik heb het over pakweg 15 jaar geleden. Toen maakte Nokia met zijn pakkende slogan ‘Connecting People’ de dienst uit en waren we verslaafd aan SMS. Het Finse bedrijf zorgde ervoor dat het mobieltje niet langer werd gezien als lompe draagtas (of “koelkast”) maar als statussymbool, iets hips dat je moest hebben. De toestellen waren betaalbaar, licht en veelzijdig – Nokia was de eerste fabrikant met mobiel internet, een aanraakscherm en populaire games. Maar nu zijn ze nergens meer.

Altijd blijven vragen: Wat wil de klant nu echt?

Mobieltjesmaker Nokia is ooit begonnen als houtpulpfabriek. Later transformeerde het in een fabrikant van onder meer laarzen, televisies en leverancier van componenten in kerncentrales. Het bedrijf omvormen om telkens iets compleet anders te gaan doen, is ze decennia lang verbazingwekkend goed af gegaan. Maar ondanks het succes van iconische GSM’s als de 3210 en 3310, hebben ze de laatste boot wat betreft smartphones en apps compleet gemist. Voornamelijk kwam dit door te lang vast te houden aan overtuigingen die niet per definitie overeenkwamen met de wensen van de klant. Wat Connecting People had moeten zijn, heeft Facebook uiteindelijk gretig weten te omarmen. Zij hebben het ingericht op een manier die wel aansluit op wat mensen daadwerkelijk willen. In het geval van Facebook is dat eenvoud in communicatie; zo laagdrempelig mogelijk in contact komen en blijven.

Nokia is één van de vele voorbeelden die toont dat de wereld constant in beweging is. Het tempo waarin veranderingen plaatsvinden, neemt exponentieel toe. Wat vandaag zus is, kan morgen zomaar zo zijn. Technisch kunnen we steeds meer. Dit verandert gedrag en leidt tot nieuwe behoeften. Kijk maar naar de opkomst van zaken als 3D-printing, robotica, Augmented Reality/Virtual Reality en het Internet of Things. Nieuwe toepassingen blijven hierin dagelijks verrassen. Je kunt rustig stellen dat inmiddels sprake is van een digitale samenleving. Iedereen is hierin altijd en overal ‘connected’.

“Bedrijven die wachten met transformeren, raken steeds verder achterop.”

Digitaal transformeren roept vele vragen op

Deze verandering is voelbaar voor bedrijven en kan ontwrichtend werken. Businessmodellen die jarenlang prima functioneerden, komen plots onder druk te staan. Dit heeft V&D, als bekendste voorbeeld van 2016, de kop gekost. Maar irrelevantie dreigt voor organisaties van alle grootten in alle sectoren. Zwakke broeders hebben gemeen dat ze de omschakeling naar digitale dienstverlening moeizaam of zelfs te laat maken. En dat is ook lastig. De lat ligt hoog: klanten eisen gemak en op elk moment in de relatie moet je toegevoegde waarde kunnen leveren. Voor de interne bedrijfsomgeving is het niet veel anders. Personeel wenst ondersteund te worden in carrière waarin niet langer salaris bovenaan staat, maar zingeving en werkomgeving. In zo’n situatie kan een IT-afdeling niet langer aan de rest van het bedrijf opleggen wat er gebruikt moet worden. Het zijn enkele kwesties die afgelopen tijd sterker zijn gaan spelen.

Uit verschillende onderzoeken naar de effecten van digitale transformatie, blijkt dat bedrijven die niet veranderen dat echt wel voelen. Ze raken langzaam maar zeker achterop wat betreft winstgevendheid, klanttevredenheid en de snelheid waarmee zij producten en diensten op de markt brengen. Het is niet zozeer de technologie die transformeert, maar wel de strategie die het bedrijf kiest om digital minded te worden. Zo’n aanpak waarin vele aspecten van het bedrijf kritisch onder de loep worden genomen, vereist durf en stelt werknemers in het veranderingsproces centraal. Pas als duidelijk is hoe werknemers digitaal gaan werken via welke (nieuwe) processen, kan naar een invulling met technologie gekeken worden.

Next Nature ICT 2017

De afgelopen tijd hebben we verschillende klanten geholpen het pad richting ‘digitaal transformeren’ te bewandelen. En met succes. Dankzij de slimme inzet van technologie binnen een uitgekiende strategie, zijn zij beter gaan presteren dan concurrenten. Er ontstaat een nieuwe generatie bedrijven en werknemers. Maar wat gaat zo’n tweede natuur zijn voor de volgende generatie? Op 21 maart spreken een aantal experts over deze veranderingen tijdens ons aankomende evenement The Next Nature in ICT 2017, waar we u graag willen begroeten.

Een aanpak volgens beproefd recept

Hoe zorgt u ervoor dat uw bedrijf transformeert? In onderstaande bijlage leest u meer over de rol van ICT in uw bedrijfsstrategie. Of meld u nu direct aan voor een gratis consult waarbij wij inventariseren hoe ICT kan helpen bij het realiseren van uw bedrijfsdoelstellingen.

Download rapport Vraag een gratis consult aan

Ronald Vehof

Ronald Vehof is Sales Manager bij Sigmax. Hij houdt zich dagelijks bezig met de digitale transformatie van mkb-klanten.

Meer blogs van Ronald

Sigmax expertises

Sigmax helpt professionals een stuk efficiënter en prettiger te werken.  We verzorgen de volledige ICT infrastructuur keten voor bedrijven. En ontwikkelen innovatieve software: op handhelds, smartphones en tablets. Bekijk hier onze expertisegebieden.

Bekijk al onze oplossingen

Wat is uw doel?

Ontdek waarmee wij uw organisatie kunnen helpen. Of bekijk hier wat wij voor onze klanten realiseerden.

Waarmee kunnen wij u helpen?

Wat we voor klanten realiseerden
Sigmax empowers professionals samen met