connectingthedotsoptelsomdigitaletransformatie
Blog

Digitale transformatie is een optelsom

Bij digitale transformatie denkt u wellicht direct aan ICT. Maar moet de mens zich schikken naar die technologie of werkt het juist andersom?

Ronald Vehof

op 18 mei 2017

De digitale transformatie die we momenteel doormaken, is geen koude metalen revolutie. Al is het niet vreemd dat deze indruk soms ontstaat, aangezien technologie in berichtgeving en gesprekken vaak de boventoon voert. Maar technologie is slechts het middel, geen doel. Uiteindelijk zijn het mensen die veranderingen mogelijk maken.

Nog even over technologie: deze is wel heel belangrijk. Nieuwe platformen als Microsoft Azure, waar bedrijven complete applicaties en systemen onderbrengen, creëren namelijk een geheel nieuwe dynamiek. De ICT-afdeling van een bedrijf gaat heel anders werken als je met een paar klikken in een middag een nieuw intranet of CRM-systeem online kunt zetten en daarmee direct aan behoeften beantwoordt. Dat was vroeger, toen virtualisatie en cloud nog niet bestonden, ondenkbaar. Het leidde tot extra investeringen, securityrisco’s en vroeg om veel tijd. Nu moet u met snelheid kunnen handelen om als bedrijf niet op achterstand gezet te worden. Technologie maakt het mogelijk om snel schaalbare software en services (denk aan SaaS) uit te rollen die in lijn liggen met het informatiebeveiligingsbeleid.

Een schoenmaker moet zijn leest kennen

Voor Sigmax is technologie niet leidend. Mensen zijn dat wel, want die moeten er uiteindelijk mee kunnen werken. Dit principe niet begrijpen en de volgorde omdraaien door met technologie te beginnen, resulteert in ‘oplossingen’ die niet goed aansluiten bij de werkelijke vraag. In onze trajecten zetten we in op begrip van technologie. Als uw mensen de impact begrijpen van moderne middelen als cloudplatformen en online productiviteittools en deze ook zakelijk toe kunnen passen, dan kan dat een enorm krachtige differentiator voor uw organisatie zijn. Als het gaat om het beter gaan bedienen van uw klanten, is de rol van technologie verwaarloosbaar als mensen niet goed weten hoe ze hun gereedschappen moeten gebruiken.

Bekijk ook ons uitgebreide dossier waarin digitale transformatie centraal staat

Steeds meer bedrijven ontdekken nu dat de rol van ICT niet puur technisch is, maar steeds meer functioneel. In plaats van technologie aanschaffen omdat een techneut zegt dat het moet gebeuren, begrijpen veel managers en directieleden dat het niet gaat om de snelste verbinding of de krachtigste laptops, maar om hoe technologie het bedrijf slimmer, beter en efficiënter laat werken. Ze zien dat ICT een tool is om voorop te blijven lopen in de markt en ontwikkelingen te versnellen. Het uitbesteden van technisch beheer aan specialisten om de eigen ICT aan businessvraagstukken toe te laten komen, is niet alleen verstandig maar zelfs logisch. Zo bouwt u een sterk fundament met services die erop gericht zijn professionals te laten excelleren waar ze goed in zijn.

Een optelsom volgens een succesvolle formule

In onze aanpak krijgt de proceskant veel aandacht. Want ook daarin moet aansluiting bestaan met het technisch platform en uw mensen. Hoe werken mensen met elkaar en met klanten? Is die samenwerking optimaal? Ook daarin zijn vaak vele verbeterpunten te vinden die een ICT-manager soms niet ziet omdat het ICT-landschap veel complexer is geworden. Als wij met bedrijven om tafel zitten over digitale transformatie, stellen we eerst de vraag: Wat is uw precieze business en welke operaties staan hierin centraal? En: Welke gebruikersgroepen zijn er en op welke wijze worden deze gebruikers vanuit het proces ondersteund? Dan pas kijken we samen naar de bijbehorende applicaties.

Pure Energie is een voorbeeld van een bedrijf waarmee Sigmax samen deze stappen heeft gezet om met outsourcing een sterk ICT fundament neer te zetten om operationele processen te optimaliseren, groei te versnellen en klantervaring te verbeteren. Op basis van de businesspropositie duurzame energie, zijn de rollen daarop aangepast en is daarna pas de technologie toegevoegd. Lees hier meer over de nieuwe, wendbare digitale organisatie die daardoor ontstaan is.

Neem contact op Dossier Digitale transformatie

Ronald Vehof

Ronald Vehof is Sales Manager bij Sigmax. Hij houdt zich dagelijks bezig met de digitale transformatie van mkb-klanten.

Meer blogs van Ronald
Sigmax praktijkcases

Carglass

Vanuit 58 vestigingen en een mobiele service zorgen de 350 monteurs van Carglass dagelijks voor een vakkundige reparatie en vervanging van autoruiten. Om een snelle service aan klanten landelijk mogelijk te maken, digitaliseerde Carglass de serviceplanning en de werkbonnen met de Field Service Suite.

Lees deze caseCheck alle cases

Gemeente Zaanstad

In Zaanstad kunnen bewoners en bedrijven sinds kort hun parkeerzaken vanuit huis regelen, online of telefonisch. Sigmax hielp de gemeente bij de overstap naar digitaal parkeren, en de handhaving daarop.

Lees deze caseCheck alle cases

Maas International

Om ervoor te zorgen dat klanten dagelijks van hun kopje koffie kunnen genieten, stuurt Maas International BV een 800-tal monteurs en operators op weg om automaten te onderhouden, bij te vullen en waar nodig te repareren. De  Field Service Suite ondersteunt de monteurs en planners optimaal bij deze taak.

Lees deze caseCheck alle cases

Saval

Voorheen planden de monteurs van brandbeveiligingsspecialist Saval zelf hun route en hielden met de hand inspectierapporten bij. Nu gaat alles digitaal met de softwareoplossingen van ORTEC & Sigmax.

Lees deze caseCheck alle cases
Sigmax empowers professionals samen met