CloudManagedGDPRHeader
Blog

Gaan cloud-netwerken en GDPR samen?

Data ‘naar de cloud’ verplaatsen is al enige jaren een hype. Waar er enige jaren geleden een ware vloedgolf gaande was, beginnen organisaties hier nu langzamerhand op terug te komen.

Job Leemreize

op 03 mei 2018

Door de komst van toenemende wetgeving op het gebied van gegevensbescherming zien sommige organisaties momenteel minder heil in cloud. Men houdt data weer liever dichtbij huis. Vaak met het idee er dan meer grip op te hebben. Zo ook met hun netwerk. Veel bedrijven laten zich dan ook afschrikken om de aansturing van hun netwerk naar de cloud te brengen. Echter is deze angst vaak ongegrond bij een cloud-managed netwerk. Zo heeft een cloud-managed netwerk juist heel veel voordelen op het gebied van gegevensbescherming.

Patching, patching, patching

Om te beginnen wordt je netwerk automatisch gepatched. Dit betekent dat je firewall, je access-points en je switches automatisch voorzien worden van de laatste instellingen, centraal vanuit de cloud. Organisaties met een traditioneel netwerk kampen vaak met de drukte van de dagelijkse gang van zaken, en komen tijd en expertise tekort om hun traditionele netwerk optimaal te configureren. Het patchen van netwerken schiet er dan ook vaak (soms zelfs opzettelijk) bij in, of wordt uitgesteld, met vaak afstel tot gevolg. Met een cloud-managed netwerk voorkom je dat dit vergeten, of dat het een gevalletje “van uitstel komt afstel” wordt. Omdat bij vele cloud managed netwerken er een “maximale uitstelperiode” geldt voor updates, fungeert het als een goede stok achter de deur om bij te blijven met je netwerk. Patching zorgt onder andere voor het verhelpen van recent ontdekte kwetsbaarheden in je netwerk en verkleint daarmee de beveiligingsrisico’s ten aanzien van je netwerk sterk.

Inzicht in wat er zich in je netwerk bevindt en wat men op je netwerk doet

Vele organisaties doen meerdere jaren met een netwerk. Vaak toch wel een jaar of drie tot vijf. Dit is natuurlijk niet gek, aangezien een netwerk vaak een aanzienlijke aanschafwaarde heeft. Echter vergeten organisaties vaak dat het type gebruikers, hun gebruikersbehoeften en het scala aan devices binnen een netwerk in een korte tijd snel kunnen veranderen. Het voor organisaties voordelig om op basis van de laatste inzichten je netwerk te kunnen aanpassen op de nieuwe veranderingen. Het verkrijgen van dit inzicht is, vaak in tegenstelling tot een traditioneel netwerk, met een cloud-managed netwerk een fluitje van een cent. Een cloud managed netwerk heeft als voordeel het makkelijk in te zien is vanuit een cloud management portaal. Hierin wordt je volledige netwerk visueel weergegeven. Ook zijn er vele statistieken te vinden t.a.v. het netwerkgebruik, welke hardware er zich in je netwerk bevinden maar ook of er grote hoeveelheden data naar buiten de organisatie vloeien. Dit maakt dat het makkelijker is om effectief policies in te stellen die de veiligheid van je netwerk (en de gegevens in dit netwerk) ten goede komen.

Loggen van het netwerkgedrag van je gebruikers

Vanuit de wet- en regelgeving wordt het steeds belangrijker dat men kan aantonen wat er gebeurt op een netwerk, en welke eventuele risico’s zich er in dit netwerk bevinden. Er wordt van organisaties verwacht dat men proactief, maar ook retrospectief, kan aantonen waar er zich risico’s bevinden binnen het netwerk. Hiervoor is het noodzakelijk dat gebeurtenissen op het netwerk veilig en accuraat gelogd worden, en dat deze logs idealiter ook nog goed beveiligd en in Europa opgeslagen zijn. Vendoren als Meraki spelen hier op in door hun cloud onder te brengen in meerdere Europese datacenters. Hierdoor weet je zeker dat je logs óók veilig binnen Europa blijven.

Bovenstaande voordelen van een cloud-managed netwerk worden gecombineerd met een groter gebruiksgemak en ingebouwde betere beveiligingsmechanismen van een cloud. Weet u al wanneer u overstapt?

Job Leemreize

Job Leemreize is Product Development Manager bij Sigmax ICT Specialisten. Zijn specialismen zijn Cloud, Networking & Security, End User Computing en Datacenter.

Meer blogs van Job
Sigmax praktijkcases

Carglass

Vanuit 56 vestigingen en een mobiele service zorgen de 250 monteurs van Carglass dagelijks voor een vakkundige reparatie en vervanging van autoruiten. Om landelijk een snelle service aan klanten mogelijk te maken, digitaliseerde Carglass de serviceplanning en de werkbonnen met Connect.

Lees deze caseCheck alle cases

Gemeente Zaanstad

In Zaanstad kunnen bewoners en bedrijven sinds kort hun parkeerzaken vanuit huis regelen, online of telefonisch. Sigmax hielp de gemeente bij de overstap naar digitaal parkeren, en de handhaving daarop.

Lees deze caseCheck alle cases

Maas International

Om ervoor te zorgen dat klanten dagelijks van hun kopje koffie kunnen genieten, stuurt Maas International BV een 800-tal monteurs en operators op weg om automaten te onderhouden, bij te vullen en waar nodig te repareren. Connect ondersteunt de monteurs en planners optimaal bij deze taak.

Lees deze caseCheck alle cases

Saval

Voorheen planden de monteurs van brandbeveiligingsspecialist Saval zelf hun route en hielden met de hand inspectierapporten bij. Nu gaat alles digitaal met de softwareoplossingen van ORTEC & Sigmax Field Service Solutions.

Lees deze caseCheck alle cases