Blog

Transformeer GDPR in marketingkansen!

Als marketeer kan je de komende maanden aangrijpen om in je marketinguitingen te laten zien hoe je privacy respecteert en je klanten dus serieus neemt. Hiermee verbeter je het imago van je organisatie. Daarnaast kun je met betere datakwaliteit die je verkrijgt gerichtere uitingen doen, die zo het rendement van campagnes laten verhogen. Eigenlijk is GDPR voor ons marketeers dus een geweldige kans!

Bij ons, Sigmax, staat 25 mei 2018 roodomrand in de agenda. Vanaf die datum wordt de General Data Protection Regulation (GDPR) van kracht. Samengevat komt deze nieuwe Europese wet erop neer dat bedrijven het verwerken van persoonsgegevens op orde moeten hebben. Kun je straks niet zeggen waar je gegevens van klanten vandaan hebt, waar je ze opslaat en hoe je ze beveiligt, dan ben je in overtreding en dreigen boetes tot maximaal 20 miljoen euro of 4 procent van de jaaromzet van de organisatie.

Pak de handschoen op

Als marketeer ben je onderdeel van de afdeling die op meerdere manieren voorop gaat in het klantcontact. Ook al gaat de verordening verder dan marketing, verwacht niet dat collega’s van andere afdelingen jouw GDPR-compliancy oppakken. Leadgeneratie, e-mail marketing, analytics, customer journeys (profilering)… het zijn allemaal manieren om mensen te benaderen of de relatie te onderhouden. Al die processen moeten vanaf 25 mei voldoen aan strengere regels om de privacy van personen te waarborgen.

Opt-in wordt leidend in plaats van opt-out. Dat betekent zoveel dat je van mensen die je benadert, om welke reden dan ook, toestemming moet hebben. Waar vroeger klanten of prospects zich konden afmelden (opt-out) na het verkrijgen van gegevens, wordt dit niet langer als afdoende beschouwd. De omkering van dit principe heeft grote gevolgen voor jouw werkwijzen en systemen.

‘Wij gebruiken uw gegevens als volgt:’

Wat je nu nog aan gegevens in databases hebt staan, mag je blijven gebruiken zoals je doet, mits je altijd de mogelijkheid biedt tot inzage en afmelden. Nieuwe gegevens mag je niet zomaar gaan bewaren en gebruiken. Voorbeeld: sluit Sales een deal met een bedrijf, dan mag je contactpersonen niet zomaar een commerciële mailing toesturen of uitnodigen voor een event. Dit vereist expliciete toestemming. De samenwerking tussen afdelingen zoals marketing en sales wordt dus nóg groter. Sales moet die expliciete toestemming opnemen in de overeenkomst zodat jij als marketeer je werk kunt blijven doen.

Niemand weet hoe streng de GDPR precies gehandhaafd gaat worden. Maar nu een leger aan regels aan jouw poort rammelt, is voorbereiding geen overbodige luxe. Succes marketeers!

Sigmax komt naar je toe deze winter!

Sigmax heeft al vele organisaties geholpen bij het creëren van een informatiebeveiligingsbeleid passend bij GDPR-regulering. Onze aanpak is laagdrempelig, pragmatisch en volledig ISO 27001-proof. Tijdens de Sigmax Security Workshop geven we je inzicht in de GDPR en brengen we ‘quick wins’ in kaart. Vul hieronder je gegevens in voor het maken van een afspraak.

Persoonsgegevens worden enkel gebruikt voor het maken van een afspraak t.b.v. een Sigmax Security Workshop. Wij respecteren jouw privacy zoals vastgelegd in de GDPR.

Kristian van Tuil & Floor van Dijk

Kristian en Floor zijn werkzaam binnen het marketing team van Sigmax en houden zich bezig met onder andere content- en productmarketing.

Meer blogs van Kristian van Tuil

Sigmax expertises

Sigmax helpt professionals een stuk efficiënter en prettiger te werken.  We verzorgen de volledige ICT infrastructuur keten voor bedrijven. En ontwikkelen innovatieve software: op handhelds, smartphones en tablets. Bekijk hier onze expertisegebieden.

Bekijk al onze oplossingen

Wat is uw doel?

Ontdek waarmee wij uw organisatie kunnen helpen. Of bekijk hier wat wij voor onze klanten realiseerden.

Waarmee kunnen wij u helpen?

Wat we voor klanten realiseerden
Sigmax empowers professionals samen met