Slechte Innovatie
Blog

Het geheim van slechte innovatie

Wie zich de serie X-Files herinnert, kent ongetwijfeld nog Fox Mulder; een jonge, maar ongehoorzame FBI-rechercheur met een regelrechte obsessie voor onverklaarbare zaken. Omdat Fox graag in dossiers snuffelde waarvoor hijzelf niet de ‘clearance’ bezat, werd hij op vele manieren tegengewerkt.

Kristian van Tuil

op 28 sep 2017

Het gevoel dat de mensen met wie je werkt niet het achterste puntje van hun tong laten zien, maakt een mens enorm achterdochtig. Het paranoiagedrag van Fox Mulder uitte zich op verschillende manieren. Zo ontdekken we in aflevering één van seizoen twee zijn computerwachtwoord: ‘trustno1’. Dinsdag leerde ik dat trustno1 naast één van de meest gebruikte internetwachtwoorden ook het aller slechtste advies voor innovatie is.

Innovatie lijkt een ongrijpbaar begrip. We weten allemaal wel ongeveer waar het voor staat: vooruitgang, iets nieuws bedenken en ontwikkelen en doen waar anderen niet aan denken. Maar hoe je innovatie daadwerkelijk toepast, is andere koek. Dinsdag bezocht ik The Future of High Tech in Hengelo, een evenement rond zakelijke innovatie en start-ups. Verschillende sprekers brachten voor circa 200 man publiek hun visie op innovatie voor het voetlicht. Heel verrassend was het niet: investeren, volhouden, samenwerken, brutaal durven zijn… zulke adviezen hebben we allemaal weleens gehoord als een ondernemer over innovatie spreekt. Gelukkig stopte het daar niet.

‘Where did we go wrong?’

Wat innovatie daadwerkelijk is, wordt duidelijk als je bekijkt waar iets flopt. Tijdens de openingspresentatie liet NASA-astronaut en roboticus Dan Barry meerdere voorbeelden passeren van succesvolle en minder succesvolle innovaties. Wat opvalt, bij innovaties die niet slagen mist vaak een belangrijk ingrediënt dat door slimme ondernemers en technici dikwijls over het hoofd wordt gezien, namelijk vertrouwen.

Dan Barry (liefst 3x de ruimte ingeschoten en weer teruggekeerd) liet een filmpje zien over zorgrobots; op kinderen lijkende poppen die terugpraten tegen eenzame ouderen. Juist ‘de gebruiker’ is enorm blij met deze innovatie maar echt doorbreken van deze robots wil voorlopig niet lukken. De reden: familieleden en ook zorgpersoneel vertrouwen de sprekende poppen niet. Privacy issues.

Datzelfde hoorden we bij een grote hype van een paar jaar terug. Google Glass was een project dat qua techniek alle papieren bezat om het helemaal te gaan maken. Een camera verstopt in een bril, gekoppeld aan je smartphone, waardoor je makkelijk foto’s en films kon maken en bovendien apps gebruiken, zonder je telefoon uit je broekzak te halen.

Computerbril was veel te kil

OK, het zag er nerdy maar ook wel innovatief en futuristisch uit. Toch werd het een enorme flop. Ondanks dat Google met een lampje liet weten dat er gefilmd of gefotografeerd werd, vertrouwden mensen de dragers van de bril voor geen ene centimeter. ‘Glassholes’ werden de paria’s van Silicon Valley en Google zag zich genoodzaakt het project voor onbepaalde tijd te staken. Naast zorgrobots en Google Glass zijn er meer projecten die door gebrek aan vertrouwen mislukken.

Waarom vertrouwen zo belangrijk is, werd door Barry geïllustreerd aan de hand van persoonlijke ervaringen. Hij moest wel vertrouwen op de techniek toen hij met een spaceshuttle vanuit de dampkring als een steen richting aarde schoot. Van scenario’s die hij alleen in de simulator had geoefend, moest hij maar vertrouwen op een goede uitkomst in het ‘echie’. Datzelfde gold voor onverwachte gebeurtenissen. Engineers die aan zijn ruimtevaartuigen werkten, wisten dat zij een grote verantwoordelijkheid droegen. Astronauten als Barry moeten hen voor de volle honderd procent vertrouwen, vandaar dat hij ze ook opzocht en goede gesprekken met ze voerde. Vaker en persoonlijker dan met zijn superieuren.

Wie zijn de mensen achter wat je doet en maakt?

Wat Barry wilde meegeven: Je kunt met technologie niet alles van tevoren testen. Uitkomsten weet je gewoonweg niet, want de toekomst is niet te voorspellen. Dat geldt voor alles in het (zaken)leven. Wel kun je, en dat doet Sigmax ook, klanten en de mensen leren kennen. Echt willen begrijpen hoe mensen werken en waarom ze zo willen werken. Zij moeten Sigmax en onze oplossingen vertrouwen als ze de technologie in gebruik nemen. Daarom ontmoet je bij ons de makers van onze producten, gebruiken wij ze zelf en is onze volgorde in projecten ‘mens, proces en techniek’ in plaats van andersom.

‘Trustno1’ blijft slechts een advies dat weliswaar prima past in de UFO-scene, maar nutteloos is in het bedrijfsleven. Als je als bedrijf voor je klant betrouwbare innovaties wilt neerzetten die voor hen meerwaarde oplevert, dan moeten je eigen mensen te vertrouwen zijn en je technologie zoveel mogelijk transparant. Combineer je deze kennis met vernieuwende ideeën, dan kom je écht verder en wordt innovatie wel degelijk tastbaar.

Verschil maken met partnership Onze handige downloads

Kristian van Tuil

Op de afdeling Marketing & Communicatie is Kristian van Tuil de Content Specialist van Sigmax. Dagelijks werkt hij aan de uitingen van Sigmax, zowel on- als offline.

Meer blogs van Kristian
Sigmax empowers professionals samen met