SFM Internet of Things Blog
Blog

Beter presteren met het Internet of Things

Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van het Internet of Things (IoT). Ze vergroten klanttevredenheid, kwaliteit en productiviteit. De mogelijkheden van het IoT voor serviceorganisaties zijn talrijk. Start vandaag nog met een vernieuwend IoT-concept!

Justin Markslag Justin Markslag

op 13 nov 2017

Serviceorganisaties excelleren met deze 4 data

Het Internet of Things verovert de wereld. Miljarden grote en kleine apparaten die met elkaar en een snelgroeiend aantal sensoren verbonden zijn, genereren kolossale hoeveelheden data en maken objecten, mensen en andere assets slim, wat tal van nieuwe toepassingen oplevert. Als serviceorganisatie draaien uw operaties om uw klant. Voor klantgedreven organisaties als woningcorporaties, zorghulpdistributeurs en installateurs, biedt het IoT volop mogelijkheden. Dit zijn vier typen IoT-data die uw serviceorganisaties waarde opleveren.

1. Statusdata

Door het Internet of Things slim in te passen in uw objecten en producten, verkrijgt u informatie over conditie en gebruik op afstand. Hoe vuil is het filter in een machine bij de klant? Hoe efficiënt draait een installatie? Maar ook in uw eigen gebouwen: “Hoeveel voorraad van product X staat er nog in het magazijn?” U kunt het bijna zo gek niet bedenken, of u kunt van een object of product met een sensor waardevolle informatie gaan verkrijgen. Zo hoeven klanten bijvoorbeeld niet meer te bellen bij storingen met uw geleverde producten, wat een hoop negatieve emotie voorkomt. U weet voortaan al in een vroeg stadium wat waar een probleem kan worden. Meer over statusmetingen leest u ook in deze blog over Predictive Maintenance.

2. Locatiedata

Voor fieldservicebedrijven is locatie cruciaal. Met IoT-data weet u voortaan de locatie van uw assets, zowel stilstaand en bewegend. Zo kan het ene team van de buitendienst met een sensor bijvoorbeeld een lekkende leiding markeren, terwijl een andere deze repareert. Of u kunt werkelijk gereden routes van uw auto’s gaan afzetten tegen geplande routes om planningen te optimaliseren. Sigmax past reeds in uiteenlopende scenario’s bij klanten verschillende locatietechnologieën toe. Lees bijvoorbeeld deze case over IoT-grondwatermetingen.

3. Automatiseringsdata

Met IoT en zelflerende systemen kunt u installaties en services gaan automatiseren. Een interessante case waarin vele vormen automatisering worden toegepast, is het ‘empathisch gebouw’. Dit voelt mee en reageert op de behoeften van de bewoner. Via sensoren worden gebruikersprofielen herkend en aangemaakt, waardoor bijvoorbeeld automatisch verlichting en verwarming gestuurd worden. Het automatiseren van services maakt uw technici vrij om zich op de menselijke kant van service te richten.

4. Praktische data

Servicebedrijven hebben niets aan meer data. U wenst praktische data. Met het IoT kunt u data vergaren die u kunt converteren in bruikbare meetgegevens als klanttevredenheid, klantretentie, SLA compliance en medewerker productiviteit.

De komst van het Internet of Things heeft voor iedere branche andere gevolgen. De waarde van IoT ligt niet zozeer in de apparaten of de data zelf, maar meer in de waarde die slimme toepassing van technologie oplevert. Met de juiste inzet  van IoT leert u  de inzet van assets te maximaliseren, hoogstaande producten te ontwikkelen en betere dienstverlening aan uw klanten te bieden. Graag vertel ik u in een vrijblijvend gesprek meer over hoe Sigmax uw serviceorganisatie praktisch en veilig met het IoT laat starten.

Neem contact met mij op

 

 

Justin Markslag

Justin Markslag

Justin Markslag is Sales Consultant bij Sigmax Field Mobility.  Neem nu contact op om uw uitdaging te bespreken.

Meer blogs van Justin
Sigmax praktijkcases

Inspectation

Aan het spoornet in Nederland worden steeds hogere eisen gesteld. Het realiseren van de ambities van overheden en vervoerders begint met een betrouwbare infrastructuur. Sigmax helpt Inspectation met het monitoren van cruciale assets in het spoornetwerk.

Lees deze caseCheck alle cases

VRM

De LevelLog is een innovatief product dat het monitoren van grondwaterstanden met het Internet of Things koppelt. Baanbrekende technologie van Sigmax ondersteunt de vernieuwende visie van de Apeldoornse leverancier VRM op grondwaterniveaumetingen.

Lees deze caseCheck alle cases