mensen, processen en techniek
Blog

Digitale transformatie stelt uw klanten centraal

Over digitale transformatie bestaan een hoop misverstanden. Niet alle neuzen binnen organisaties staan dezelfde kant op.

Ronald Vehof

op 09 feb 2017

Het is soms lastig iets eenvoudigs te weten te komen. De ogenschijnlijk simpele vraag ‘Wat gaan we vanavond eten?’ kan al snel tot besluiteloosheid leiden binnen een relatie of gezin. De één wil pizza, de ander pannenkoeken en even zo vaak maakt het niet uit en wordt er een beroep gedaan op je eigen fantasie. Wat dan vaak gebeurt, is dat uiteindelijk weer een restje van gisteren wordt opgewarmd of ieder voor zich een (fastfood) maaltijd regelt. Vaak is het in zo’n situatie zinvol om na te denken over wat je juist niet wilt om toch een besluit te kunnen nemen.

Klik hier voor aflevering 1:  Digitale transformatie is geen keuze

 

Tot de essentie komen

Dat wegstrepen werkt vaak ook goed in een zakelijke context. Door kritisch te kijken welke lagen je van het zeer populaire (en daarmee vaak verkeerd gebruikte) digitale transformatie-begrip af kunt pellen, kom je wat betreft digitale transformatie tot de kern. Om te beginnen: digitaal transformeren beperkt zich nooit tot alleen de adoptie van nieuwe hard- en software. Het houdt veel meer in dan alleen het proces waarin producten en diensten van een organisatie naar een digitale vorm worden omgezet. Het vraagt van de verantwoordelijke managers om data en kennis als belangrijkste asset van de onderneming te gaan zien en goed te gaan kijken welke output dit bedrijfsmiddel kan genereren.

Wat is digitale transformatie werkelijk? Het is een nieuwe industriële revolutie; een tijdperk waar we nu middenin zitten. Het gaat om het idee de eigen businessmodellen zo te veranderen (transformeren) dat zij aansluiting vinden bij de snel veranderende behoeften van de klant. Om toch in technologietermen te blijven: zie het als het opnieuw opstarten van je operationele bedrijfsmodel. Zo voorkom je langzaam achterop te raken, maar ga je vooraan meelopen.

“Zoek én vind de aansluiting bij de snel veranderende behoeften van de klant.”

Belang van data is gigantisch

Waar organisaties vroeger op stoom, taal en olie draaiden, worden ze tegenwoordig gedreven door data. Data is de grondstof van de toekomst en kan als aanjager dienen om zowel mensen, processen en technologie optimaal te laten renderen. In de reis die bedrijven maken die digitaal transformeren, is het voor bedrijven zaak om van olietanker naar speedboot te veranderen. Organisaties kunnen de waarde van data vergroten en sneller handelen op data door meerdere databronnen te koppelen om zo tot nieuwe en onderscheidende inzichten te komen. Deze raken ook de processen waarmee werknemers en klanten gemoeid zijn.

Dit is vrij essentieel, want tegenwoordig willen klanten zich gekend, gewaardeerd en geholpen voelen. Een dikwijls onderbelicht aspect van succesvolle digitale transformatietrajecten, is dat organisaties die goed presteren alles uit de kast halen om de klant beter te bedienen. Dit is de kern van waar digitale transformatie om draait: opklimmen naar hogere niveaus, in meerdere opzichten. Dat is nogal een breuk met het verleden waarin bedrijven louter de focus richten op de concurrentie. Eerder gold dat wie alles in het werk stelt om klanten zo eenvoudig mogelijk (dus digitaal) zaken met jouw bedrijf te laten doen, merkt dat dit processen aan de zijde van jouw bedrijf complexer en pijnlijk maakt. Constant aanpassen op de veranderende wensen van de klant, legt een ongezonde druk op een organisatie die niet of onvoldoende digitaal is getransformeerd.

Weten wat, waar, wanneer, waarom en hoe de klant opereert

Een organisatie die traditioneel blijft werken en zich vooral richt op het beter doen dan concurrenten, redt zich prima in een wereld waarin klanten slecht geïnformeerd en loyaal zijn en dat blijven. Maar nu informatie overal te vinden is en klanten gemakkelijk van leverancier veranderen, moet er wel een intensieve focus op de klant bestaan om deze continu tevreden te stellen.

Vergis je niet: klanten weten vaak heel goed wat ze willen. Maar bedrijven zijn helaas niet altijd in staat in te zien wat ze op welke manier aan klanten moeten aanbieden. Inzet van technologie maakt dat proceswijzigingen doorgevoerd kunnen worden, maar er is ook een omslag in het denken van eigen medewerkers nodig. Dit is cruciaal om technologische investeringen daadwerkelijk succesvol te laten zijn. Juist op dit kruispunt raken organisaties de weg kwijt en weten ze niet de juiste keuzes te maken. Onze multidisciplinaire accountteams helpen u graag een route naar een geslaagde transformatie uit te stippelen.

Maak nu een afspraak voor een gratis consult Dossier Digitale transformatie

Ronald Vehof

Ronald Vehof is Sales Manager bij Sigmax. Hij houdt zich dagelijks bezig met de digitale transformatie van mkb-klanten.

Meer blogs van Ronald
Sigmax praktijkcases

Pure Energie

In Nederland schakelen steeds meer huishoudens over op écht groene stroom. Pure Energie, de energieleverancier die liefst vijf keer op rij is uitgeroepen tot groenste aanbieder van Nederland, groeit samen met ICT-partner Sigmax explosief.

Lees deze caseCheck alle cases

Timing Uitzendbureau

Beschikken over actuele, aan de vraag beantwoordende ICT zonder zelf eigenaar te zijn van infrastructuur? Het partnership met Sigmax stelt Timing in staat onderscheidend in de markt te opereren met krachtige technologie.

Lees deze caseCheck alle cases