IoT Servitization

IoT Servitization

Door Internet of Things (IoT) oplossingen te realiseren die uw systemen en objecten met elkaar koppelen, ontstaan nieuwe mogelijkheden om over te stappen van een product gebaseerde naar een klantgerichte dienstverlening. Op die manier verhoogt het IoT de efficiency en het bereik van uw diensten en bereid u uw business voor op de toekomst.

Transformeer van traditionele producent in innovatieve dienstverlener

Het Internet of Things biedt organisaties gebruikmakend van traditionele businessmodellen verschillende kansen. Zo is het een belangrijke enabler voor organisaties om een bestaand productportfolio om te vormen naar een divers en aansprekend aanbod van diensten. Deze transitie wordt ook ‘servitization’ genoemd. Door met behulp van technologie op basis van bestaande producten nieuwe stromen van inkomsten te creëren en als leverancier continu waarde toe te voegen in de gehele customer journey, verandert uw organisatie in een service-onderneming.

Van eenmalige transactie naar blijvende relatie

Bij traditionele producten is het lange tijd voor klanten niet vanzelfsprekend geweest ook na de initiële transactie in contact te blijven met de leverancier. De komst van connected technologie en data, zorgen voor een palet aan mogelijkheden om uw portfolio zo te transformeren dat u klanten kunt laten overstappen op een abonnementsmodel. Zo levert een motorfabrikant aan een vliegtuigbouwer bijvoorbeeld niet langer losse motoren maar betaalt deze de fabrikant enkel voor de daadwerkelijke vlieguren en het bijbehorende onderhoud. Ook zal een lichtleverancier bijvoorbeeld niet langer handelen in lampen maar met een onderneming afspraken maken over het lichtplan van een bedrijfspand.

Op afstand informatie verkrijgen van uw eigen assets bij de klant

Voor een leverancier biedt dit verschillende voordelen. Naast een eenvoudiger beslissingsproces voor de klant, ontstaan nieuwe businessmodellen rond thema’s als meer gemak, continue beschikbaarheid en hogere veiligheid. De kennis in huis hebben om vervolgens te weten wanneer een motor onderhoud nodig heeft of wanneer een pand echt veilig is, vraagt om data afkomstig van devices in het Internet of Things. Sigmax helpt u met advies binnen uw servitization vraagstuk en het realiseren van een passende oplossing die aansluit bij de moderne behoeften van uw klanten.

Weten wat we voor u kunnen betekenen?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We bespreken de mogelijkheden graag met u.

U ontvangt binnen enkele werkdagen een reactie van ons

Sigmax praktijkcases

Carglass

Vanuit 58 vestigingen en een mobiele service zorgen de 350 monteurs van Carglass dagelijks voor een vakkundige reparatie en vervanging van autoruiten. Om een snelle service aan klanten landelijk mogelijk te maken, digitaliseerde Carglass de serviceplanning en de werkbonnen met Connect.

Lees deze caseCheck alle cases

Gemeente Zaanstad

In Zaanstad kunnen bewoners en bedrijven sinds kort hun parkeerzaken vanuit huis regelen, online of telefonisch. Sigmax hielp de gemeente bij de overstap naar digitaal parkeren, en de handhaving daarop.

Lees deze caseCheck alle cases

Maas International

Om ervoor te zorgen dat klanten dagelijks van hun kopje koffie kunnen genieten, stuurt Maas International BV een 800-tal monteurs en operators op weg om automaten te onderhouden, bij te vullen en waar nodig te repareren. Connect ondersteunt de monteurs en planners optimaal bij deze taak.

Lees deze caseCheck alle cases

Saval

Voorheen planden de monteurs van brandbeveiligingsspecialist Saval zelf hun route en hielden met de hand inspectierapporten bij. Nu gaat alles digitaal met de softwareoplossingen van ORTEC & Sigmax.

Lees deze caseCheck alle cases
Sigmax praktijkcases

Carglass

Vanuit 58 vestigingen en een mobiele service zorgen de 350 monteurs van Carglass dagelijks voor een vakkundige reparatie en vervanging van autoruiten. Om een snelle service aan klanten landelijk mogelijk te maken, digitaliseerde Carglass de serviceplanning en de werkbonnen met Connect.

Lees deze caseCheck alle cases

Gemeente Zaanstad

In Zaanstad kunnen bewoners en bedrijven sinds kort hun parkeerzaken vanuit huis regelen, online of telefonisch. Sigmax hielp de gemeente bij de overstap naar digitaal parkeren, en de handhaving daarop.

Lees deze caseCheck alle cases

Maas International

Om ervoor te zorgen dat klanten dagelijks van hun kopje koffie kunnen genieten, stuurt Maas International BV een 800-tal monteurs en operators op weg om automaten te onderhouden, bij te vullen en waar nodig te repareren. Connect ondersteunt de monteurs en planners optimaal bij deze taak.

Lees deze caseCheck alle cases

Saval

Voorheen planden de monteurs van brandbeveiligingsspecialist Saval zelf hun route en hielden met de hand inspectierapporten bij. Nu gaat alles digitaal met de softwareoplossingen van ORTEC & Sigmax.

Lees deze caseCheck alle cases