Servitization

Door Internet of Things (IoT) oplossingen te realiseren die uw systemen en objecten met elkaar koppelen, ontstaan nieuwe mogelijkheden om over te stappen van een product gebaseerde naar een klantgerichte dienstverlening. Op die manier verhoogt het IoT de efficiency en het bereik van uw diensten en bereid u uw business voor op de toekomst.

Transformeer van traditionele producent in innovatieve dienstverlener

Het Internet of Things biedt organisaties gebruikmakend van traditionele businessmodellen verschillende kansen. Zo is het een belangrijke enabler voor organisaties om een bestaand productportfolio om te vormen naar een divers en aansprekend aanbod van diensten. Deze transitie wordt ook ‘servitization’ genoemd. Door met behulp van technologie op basis van bestaande producten nieuwe stromen van inkomsten te creëren en als leverancier continu waarde toe te voegen in de gehele customer journey, verandert uw organisatie in een service-onderneming.

Van eenmalige transactie naar blijvende relatie

Bij traditionele producten is het lange tijd voor klanten niet vanzelfsprekend geweest ook na de initiële transactie in contact te blijven met de leverancier. De komst van connected technologie en data, zorgen voor een palet aan mogelijkheden om uw portfolio zo te transformeren dat u klanten kunt laten overstappen op een abonnementsmodel. Zo levert een motorfabrikant aan een vliegtuigbouwer bijvoorbeeld niet langer losse motoren maar betaalt deze de fabrikant enkel voor de daadwerkelijke vlieguren en het bijbehorende onderhoud. Ook zal een lichtleverancier bijvoorbeeld niet langer handelen in lampen maar met een onderneming afspraken maken over het lichtplan van een bedrijfspand.

Op afstand informatie verkrijgen van uw eigen assets bij de klant

Voor een leverancier biedt dit verschillende voordelen. Naast een eenvoudiger beslissingsproces voor de klant, ontstaan nieuwe businessmodellen rond thema’s als meer gemak, continue beschikbaarheid en hogere veiligheid. De kennis in huis hebben om vervolgens te weten wanneer een motor onderhoud nodig heeft of wanneer een pand echt veilig is, vraagt om data afkomstig van devices in het Internet of Things. Sigmax helpt u met advies binnen uw servitization vraagstuk en het realiseren van een passende oplossing die aansluit bij de moderne behoeften van uw klanten.

Weten wat we voor u kunnen betekenen?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We bespreken de mogelijkheden graag met u.

U ontvangt binnen enkele werkdagen een reactie van ons

Sigmax praktijkcases

Inspectation

Aan het spoornet in Nederland worden steeds hogere eisen gesteld. Het realiseren van de ambities van overheden en vervoerders begint met een betrouwbare infrastructuur. Sigmax helpt Inspectation met het monitoren van cruciale assets in het spoornetwerk.

Lees deze caseCheck alle cases

VRM

De LevelLog is een innovatief product dat het monitoren van grondwaterstanden met het Internet of Things koppelt. Baanbrekende technologie van Sigmax ondersteunt de vernieuwende visie van de Apeldoornse leverancier VRM op grondwaterniveaumetingen.

Lees deze caseCheck alle cases