“Sigmax is toonaangevend op het gebied van parkeerhandhaving en het verlenen van parkeervergunningen. Dat merk je. Het is fijn dat ze met veel gemeenten samenwerken, want daardoor hebben ze veel marktkennis.”
Gemeente Haarlem was in 2010 de eerste gemeente in Nederland die scanauto’s inzette in combinatie met de handhavingsoplossing CityControl. Onlangs besloot de gemeente een nieuwe aanbesteding te doen. De oude scanoplossing was namelijk niet geschikt voor handhaving op afstand. De nieuwe oplossing moest ook direct uitkomst bieden voor handhaving in Zandvoort. Haarlem koos hierbij opnieuw voor Sigmax CityControl in combinatie met scanauto’s van ACI.
Met behulp van de elektrische scanauto en CityControl controleert de gemeente Haarlem tot wel 1.200 voertuigen per uur. Sander van den Brant is programmamanager parkeren in Haarlem, hij vertelt: “Tijdens het rijden maakt de scanauto foto’s van de kentekens van geparkeerde voertuigen. CityControl ondersteunt niet alleen de fiscale parkeerhandhaving, maar ook het handhaven op fout geparkeerde auto’s.”
In de afgelopen jaren is het handhaven met behulp van de scanauto steeds efficiënter geworden. Een flinke efficiëntieslag realiseerde Haarlem door met een digitale parkeerondergrond te werken. Sander van den Brant legt uit: “Eerst kon de scanauto geen onderscheid maken tussen foutparkeren en betaald parkeren. De bestuurder van de scanauto zette bij foutgeparkeerde auto’s handmatig de camera uit, zodat deze auto’s niet gescand werden.” Dat was natuurlijk niet efficiënt. Daarom pakt de gemeente het nu anders aan. Sander: “Dankzij de nieuwe kaartlagen maakt CityControl nu automatisch onderscheid tussen betaald parkeren en foutparkeren. Op basis daarvan ontvangt de burger een naheffing. In de toekomst wordt het ook mogelijk om bijvoorbeeld afvalzakken en defecte lantaarnpalen die gedetecteerd worden door de scanauto door te sturen naar de juiste afdelingen.”
Het ontwikkelen en onderhouden van de digitale parkeerondergrond is een flink project voor de gemeente. De vraag is: wie is hiervoor verantwoordelijk? Sander geeft aan dat Haarlem bezig is met een informatieplan parkeren: “Daarin beschrijven we alle applicaties die nodig zijn voor parkeren en wie waar verantwoordelijk voor is. Wie is verantwoordelijk als er iets niet naar behoren werkt? Wie doet de doorontwikkeling? Wie beheert de data? Het helpt als je dat soort zaken goed vastlegt. Dat voorkomt discussies.”
Een andere efficiëntieslag is gemaakt doordat Haarlem controles nu op afstand uitvoert met Sigmax DeskControl. Met de nieuwe scanauto van ACI worden meer foto’s gemaakt van de auto’s en de omgeving. Bovendien zijn de foto’s van hogere kwaliteit. Heeft een auto geen geldig parkeerrecht? Dan controleren de handhavers in DeskControl de beelden en bepalen ze op afstand of de parkeerbon terecht is. Alleen bij twijfel ontvangt een handhaver op straat een opdracht om de situatie te beoordelen. Voorheen moest er altijd een handhaver naar de auto toe om deze controle uit te voeren.
Sander is blij met de oplossingen van Sigmax: “Sigmax is toonaangevend op het gebied van parkeerhandhaving en het verlenen van parkeervergunningen, dat merk je. Het is fijn dat ze met veel gemeenten samenwerken, want daardoor is er veel marktkennis. Uiteindelijk loopt elke gemeente toch tegen ongeveer dezelfde problemen aan. Wij hebben profijt van wat Sigmax bij andere gemeenten leert.”
Sander sluit af met een blik op de toekomst: “Als gemeente zetten we steeds meer in op het domein parkeren en verblijven. Daarbij richten we ons niet alleen op parkeerrecht, maar ook op verblijfsrecht. Dan gaat het bijvoorbeeld om autoluwe gebieden en milieuzones. Sigmax CityControl en Sigmax CityPermit helpen ons om de handhaving voor het hele domein te optimaliseren. De afgelopen jaren hebben we samen met Sigmax hard gewerkt om Haarlem toekomstproof te maken. Daar gaan we mee door.”