Inspectation NS

Inspectation

Aan het spoornet in Nederland worden steeds hogere eisen gesteld. Het realiseren van de ambities van overheden en vervoerders begint met een betrouwbare infrastructuur. Sigmax helpt Inspectation met het monitoren van cruciale assets in het spoornetwerk.

Met de door Sigmax gerealiseerde Internet of Things-oplossing is Inspectation in staat om op afstand en volledig geautomatiseerd spoorobjecten als wissels, overwegen en treindetectie te bewaken

Sigmax bouwde voor Inspectation, het meet- en inspectiebedrijf van VolkerRail, mee aan de omgeving FlexMonitoring; een oplossing om op afstand informatie over railnetwerkobjecten als wissels en overwegen te verkrijgen. Door voortdurend de gegevens over de conditie van assets in het veld te vergaren en daaraan intelligentie toe te voegen, worden afwijkingen automatisch gedetecteerd en kan onderhoud tijdig worden gepland. Zo weet Inspectation met behulp van het Internet of Things platform storingen te voorkomen, hersteltijden te verkorten en te besparen op onderhoudskosten.

De herfst van 2016 betekende een recorddrukte op het spoor. Nooit eerder pakten zoveel reizigers de trein: in oktober maakten zij liefst 33,3 miljoen ritten. Gezien de economische groei en trends in duurzaamheid, is de verwachting dat reizen met de trein komende jaren records blijft breken. VolkerRail verzorgt in meerdere regio’s in het land het onderhoud van het spoornetwerk waarmee vervoerders als de NS reizigers naar de plaats van bestemming brengen. Voor VolkerRail zorgt dochterbedrijf Inspectation dat onderhoud steeds slimmer, sneller en daarmee efficiënter wordt uitgevoerd, zodat het railnetwerk niet onder toenemende druk bezwijkt.

‘Sigmax weet niet alleen hoe te signaleren, maar beschikt op het vlak van IoT ook over de benodigde intelligentie en het bijbehorende datamodel.’

 

Noël Steentjes, Development Manager bij Inspectation

Aangespoord om afwijkingen bliksemsnel op te merken

FlexMonitoring is in enkele jaren tijd uitgegroeid tot één van de belangrijkste producten binnen het portfolio van Inspectation. Dat onthult Noël Steentjes, Development Manager bij het bedrijf. Hij stond met zijn collega’s aan de basis van diverse oplossingen waarmee Inspectation en het onderhoudspersoneel van VolkerRail 24×7 het spoor nauwlettend in de gaten houden. Sigmax bouwde voor Inspectation een intelligent IoT-systeem dat gegevens verzamelt en op een overzichtelijke wijze weergeeft. “De eis was dat het direct afwijkingen op het spoor signaleert en doorgeeft aan de eindgebruiker”, aldus Steentjes. De contacten met de Enschedese ICT-leverancier ontstonden via de relaties die liepen sinds de in gebruik name van FlexInspect, een gezamenlijk ontwikkeling van Sigmax en Inspectation voor digitale inspecties van onder andere het spoor.

Voordelen Sigmax IoT oplossingen

  • Security-first benadering
  • High-performance gegevensverwerking
  • Maatwerk in B2B-software
  • Multi-interfaced koppeling met een multitenant ecosysteem
  • Gebruikmaken van een slim, schaalbaar en zelf te onderhouden platform

“Onze voornaamste missie is het verzamelen van de juiste assetinformatie zodat VolkerRail tijdig onderhoud kan uitvoeren en storingen kan voorkomen”, zegt Steentjes. Hij vertelt dat aan VolkerRail steeds hogere eisen worden gesteld bij het uitvoeren van onderhoudscontracten voor spoorbeheerder ProRail. “De prestatie van het spoor wordt steeds belangrijker. Kort gezegd betekent dit: dat hoe minder het aantal storingen met treinvertraging is, hoe beter de prestatie is.” In financieel opzicht is het nadelig voor VolkerRail als er teveel storingen zijn, aangezien ProRail werkt met een bonus/malus op storingen.

Sensoren voeden data aan IoT-brein en -poortwachter

Via sensoren op wissels, spoorwegovergangen en de zogenaamde ‘treindetectielaag’, meet Inspectation zaken als motorstroom, stuursignalen en eindstandsignalen. Deze indiceren de conditie van bijvoorbeeld een wissel en bevestigen aan het systeem of de wissel de instructie tot bewegen correct heeft opgevolgd.

De interpretatie van de ruwe data van verschillende sensoren vindt plaats binnen het hart van het systeem, de Event Server Application (ESA), een softwareapplicatie uitgedacht door Sigmax en Inspectation. De intelligente ESA beoordeelt op basis van meetparameters en events of er sprake is van afwijkingen die kunnen leiden tot storing. Afhankelijk van het urgentieniveau, worden deze afwijkingen direct gemeld aan de storingsmonteurs of verder afgehandeld in het monitoringscentrum van Inspectation. De weergave hiervan gebeurt binnen de analyse-omgeving WebAnalysis, de applicatie voor de eindgebruiker. In het proces is sprake van Big Data, verklaart manager Steentjes. “Bijvoorbeeld in onderhoudsregio Zeeland vinden maandelijks twee miljoen events plaats, welke zijn opgebouwd met vele honderden miljoenen datapunten. Dankzij de ESA blijven van die twee miljoen events 200 meldingen over die handmatig worden bekeken.”

‘Kracht Sigmax is meer dan alleen weten hoe te meten’

Volgens Steentjes heeft het Internet of Things-systeem zijn waarde intussen ruimschoots bewezen. “Wij geloven sterk in de methodiek van data uit het veld binnenhalen, deze opslaan en te analyseren. We willen verder in het huidige systeem investeren om deze nog flexibeler te maken, zodat het IoT-systeem ook voor andere activiteiten binnen het VolkerWessels concern kan worden ingezet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan watermetingen en bouwplaatsmonitoring. Het is een hele klus om voor een dergelijk systeem het datamodel en de intelligentie te bouwen. Dat heeft Sigmax in de vingers en daardoor hebben we samen iets moois neer kunnen zetten.”

LogoInspectation

Opgericht: 2008

Hoofdkantoor: Utrecht

Medewerkers: 50

Specialisaties: advisering en engineering van beheer, onderhoud en conditie monitoring van infrastructuur

Na een aanloopperiode van experimenteren, bouwen en testen is Inspectation blij met de kwaliteit die wordt geleverd. “Het conceptueel denken en het toepassen van slimmigheden door de inhoudelijk onderlegde mensen van Sigmax is fijn. We kunnen hierin goed samenwerken”, geeft Steentjes aan. “De volgende stap is de bouw van FlexMonitoring Next Generation, een systeem dat werkt met een datawarehouse in de cloud waaraan we meer devices kunnen toevoegen en dat ons met behulp van Machine Learning nog beter laat voorspellen.”

Sigmax praktijkcases

Carglass

Vanuit 59 vestigingen en een mobiele service zorgen de servicemonteurs van Carglass dagelijks voor een vakkundige reparatie en vervanging van autoruiten. Om landelijk een snelle service aan klanten mogelijk te maken, digitaliseerde Carglass de serviceplanning en de werkbonnen met Connect.

Lees deze caseCheck alle cases

Gemeente Zaanstad

In Zaanstad kunnen bewoners en bedrijven sinds kort hun parkeerzaken vanuit huis regelen, online of telefonisch. Sigmax hielp de gemeente bij de overstap naar digitaal parkeren, en de handhaving daarop.

Lees deze caseCheck alle cases

Maas International

Om ervoor te zorgen dat klanten dagelijks van hun kopje koffie kunnen genieten, stuurt Maas International BV een 800-tal monteurs en operators op weg om automaten te onderhouden, bij te vullen en waar nodig te repareren. Connect ondersteunt de monteurs en planners optimaal bij deze taak.

Lees deze caseCheck alle cases

Saval

Voorheen planden de monteurs van brandbeveiligingsspecialist Saval zelf hun route en hielden met de hand inspectierapporten bij. Nu gaat alles digitaal met de softwareoplossingen van ORTEC & Sigmax Field Service Solutions.

Lees deze caseCheck alle cases