Gemeente Zwolle CityPermit

“Voor we met CityPermit werkten hadden we nog papieren aanvragen en moesten we elke aanvraag handmatig beoordelen. Nu vragen bewoners en bedrijven hun vergunning digitaal aan en worden de meeste vergunningen automatisch verleend. We hoeven alleen de uitzonderingen nog handmatig te beoordelen. Dat scheelt de klant en de gemeente heel veel tijd.”

Een enorme efficiëntieslag voor gemeente Zwolle

In 2015 besloot gemeente Zwolle het proces rondom parkeervergunningen te digitaliseren met CityPermit van Sigmax. Van pasjes op de voorruit naar een digitaal systeem waarmee inwoners en bedrijven digitaal parkeervergunningen kunnen aanvragen en wijzigen. Het zorgde voor een enorme efficiëntieslag. Vorig jaar moest de gemeente een nieuwe aanbesteding doen en kozen zij opnieuw voor CityPermit. Benieuwd hoe de gemeente Zwolle deze digitalisering heeft aangepakt? Lees dan verder.

Simpeler beleid om digitalisering mogelijk te maken

Yvonne Kiers is regisseur parkeerrechten bij gemeente Zwolle en vertelt: “In 2015 zijn we met CityPermit gestart, omdat we een digitaliseringsslag wilden doen. Het was een flinke ommezwaai van papieren aanvragen en parkeerpasjes naar een digitaal parkeerloket en kentekenparkeren. Daarin zijn we samen met Sigmax gegroeid. CityPermit was op dat moment nog redelijk nieuw en ook wij moesten hierin onze weg nog vinden. We hadden voor de digitalisering heel ingewikkeld beleid en dat kun je niet één-op-één overzetten naar een digitaal systeem. Dat zorgde voor problemen. Uiteindelijk kregen we door dat ons beleid echt simpeler moest en vanaf dat moment ging het veel beter. Nu hebben we een systeem staan waar we erg blij mee zijn.”

Alleen de uitzonderingen handmatig beoordelen

De digitalisering heeft voor een enorme efficiëntieslag gezorgd. Yvonne Kiers legt uit: “Voor we met CityPermit werkten hadden we nog papieren aanvragen en moesten we elke aanvraag handmatig beoordelen. Nu vragen bewoners en bedrijven hun vergunning digitaal aan en worden de meeste vergunningen automatisch verleend. We hoeven alleen de uitzonderingen nog handmatig te beoordelen. Dat scheelt de klant en de gemeente heel veel tijd.”

Een nieuwe aanbesteding

Vorig jaar liep het contract tussen Sigmax en gemeente Zwolle af en moest de gemeente een nieuwe aanbesteding doen. Dat betekende onder andere dat de gemeente opnieuw eisen heeft uitgezet en heeft beoordeeld welke partij daar het beste aan voldoet. Yvonne Kiers: “We vonden het belangrijk dat we verder gingen met bewezen technologie en dat we niet een heel nieuw systeem hoefden te ontwikkelen. Daarnaast vonden we de kwaliteit van dienstverlening erg belangrijk. Hoe ga je samen ontwikkelen? Hoe ga je om met nieuwe wensen? Sigmax CityPermit kwam tijdens onze beoordeling weer als beste keuze naar voren.”

“Door Sigmax komen we in contact met andere gemeenten”

“De samenwerking met Sigmax bevalt ons goed. Ik kan veel zelf regelen en als ik ergens niet uitkom dan is er altijd wel iemand die ik kan bereiken. Wat ik ook heel fijn vind is dat wij door Sigmax in contact komen met andere gemeenten. Bijvoorbeeld tijdens de gebruikersdagen die zij organiseren. Veel gemeenten lopen tegen dezelfde uitdagingen aan en het is fijn om eens van andere gemeenten te horen hoe zij zaken aanpakken. Sigmax is ook altijd bereid om je met een andere gemeente in contact te brengen.”

Een toekomstbestendige parkeervisie

Gemeente Zwolle blijft vooruit denken als het gaat om mobiliteit en parkeren. Yvonne Kiers: “We zijn momenteel bezig met een nieuwe parkeerstrategie rondom de autoluwe of autovrije binnenstad. Binnen de gemeente staan we achter het STOMP-principe. Dat staat voor Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a service en Privé-voertuigen. Dat betekent dat wij, onder andere in de binnenstad, in de eerste plaats ruimte willen bieden aan voetgangers en fietsers. Het parkeren van auto’s willen we opvangen in de accommodaties. De komende jaren gaan we hier stappen in zetten.”

Sigmax praktijkcases

Gemeente Amsterdam

“Voorheen waren boa’s en backoffice medewerkers uren bezig om na een dienst bonnetjes in te voeren. Nu we gegevens in real-time direct op locatie opslaan, levert dat iedereen aanzienlijke tijdswinst op. Het laat zien dat Sigmax gewoon een heel goed doordacht product biedt.”

Woordvoerder Gemeente Amsterdam

Lees deze caseCheck alle cases

Gemeente Schiedam

“Door het inzetten van scanauto’s hebben de handhavers meer tijd voor hun andere taken.”

Burgemeester Schiedam

Lees deze caseCheck alle cases

Gemeente Utrecht

Utrecht is de eerste gemeente die een volledig digitaal handhavingssysteem voor de fiets in gebruik heeft genomen: BikeControl. In het hele traject stond lean denken en met een duidelijke visie toewerken naar een integrale, aaneengesloten keten centraal.

Lees deze caseCheck alle cases
Sigmax empowers professionals samen met