FieldServiceOplossingHeader
News

5 tips om geen spijt te krijgen van een Field Service oplossing

Niet alleen is met de aanschaf van een Field Service systeem veel geld gemoeid, maar ook hangt het succes van uw organisatie ervan af.

U streeft naar een optimale klanttevredenheid en die wordt voor een belangrijk deel bepaald door de effectiviteit van de software die uw medewerkers dagelijks gebruiken. Bent u achteraf toch niet helemaal tevreden met de mogelijkheden die uw Field Service systeem biedt of met de keuze van een mobiel device?

Vervelend als u zich pas naderhand realiseert dat de applicatie of het toestel toch niet biedt wat u verwacht had, waardoor uw buitendienstmedewerkers niet optimaal ondersteund worden in hun werkzaamheden. Helaas bestaat er vaak geen ‘niet goed, geld terug’ garantie.

In dit artikel geven we een aantal tips die u helpen om wél de juiste Field Service oplossing aan te schaffen:

1. Begin met een gedegen voorbereiding

Als service-en onderhoudsorganisatie wilt u uw klanten graag optimaal bedienen. Dat vraagt om een Field Service oplossing die past bij uw operatie. Een herziening van uw bestaande Field Service software gaat vaak gepaard met een andere manier van werken en een verandering in bedrijfsprocessen. Om de applicatie voor de buitendienst aan te laten sluiten aan de behoeften en aan de verwachtingen van de buitendienstmedewerkers, zijn er verschillende criteria waar u rekening mee moet houden.

Zo doet u er goed aan om in de oriëntatiefase een lijst met gewenste functionaliteiten op te stellen. Hierin kan onderscheid gemaakt worden tussen ‘vereiste’ en ‘gewenste’ mogelijkheden van de software. Deze vloeien voort uit de wensen en doelstellingen van de organisatie. Ook ervaringen uit het verleden zijn belangrijk om hierin mee te nemen.

Daarnaast kunt u uzelf een aantal vragen stellen: Op welk gebied wil ik meer verbetering? Waar zit een probleem (knelpunt) in mijn bedrijf welke ik wil oplossen? Let ook bijvoorbeeld op een gebruiksinterface die voor medewerkers in de leeftijd van 18 tot 68 eenvoudig te bedienen is. Kies voor een oplossing waarmee uw organisatie zich kan onderscheiden en waar u de komende jaren mee vooruit kan. Spreek met uw leverancier ook een groeiplan af, zodat u flexibel bent en aan de behoeften van uw klanten en medewerkers blijft voldoen.

2. Betrek uw vakmensen bij uw keuze

Vergeet vooral ook niet om uw Field Service medewerkers bij het selectieproces te betrekken en te vragen welke knelpunten zij ervaren en wat zij graag zouden zien in een nieuw systeem. Luister goed naar hun opmerkingen en aanvullingen en maak hen bekend met de voordelen van de Field Service software.

Sommige bedrijven kiezen ervoor om eerst een pilotfase te doen met een groep medewerkers. Slim, want uw vakmensen gebruiken de software straks dagelijks. Hierbij kunnen een aantal veranderingen al doorgevoerd kunnen worden. Niet alleen krijgt u feedback om zo een geïnformeerde keuze te maken, maar ook kweekt u hiermee veranderingsambassadeurs.

3. Kies het juiste mobile device

De keuze van de juiste mobiele hardware draagt voor een belangrijk gedeelte bij aan de succesvolle uitrol van een mobiele Field Service oplossing. Laat u daarom goed adviseren over de mogelijkheden. Ook is het verstandig uw pilotmedewerkers te laten werken werken met verschillende soorten devices voordat u een definitieve keuze maakt.

4. Bereken de totale kostprijs

Het prijskaartje dat leveranciers u laten zien, is vaak niet het echte prijskaartje. Het addertje onder het gras komt pas boven wanneer u al ver in het aankoopproces zit. Dat maakt het moeilijk en soms zelfs onmogelijk om uw keuze te herzien.

Bij de selectie van een Field Service software leverancier is het daarom belangrijk tijdens de selectie verder te kijken dan alleen de aanschafkosten. Houd ook rekening met bijkomende kosten zoals kosten voor service en onderhoud. De zoektocht naar het echte prijskaartje is soms complex en tijdrovend, maar het kan zeker de moeite waard zijn!

5. Een goede partner is enorm belangrijk

Uiteraard moet de oplossing zelf goed aansluiten bij uw processen en storingsvrij functioneren, maar ook de rol van de partner die de oplossing implementeert mag niet worden onderschat. Een goede samenwerking en communicatie tussen leverancier en klant zijn essentieel voor een succesvolle uitrol van een Field Service oplossing.

Een partner is meer dan een leverancier. U heeft profijt van een partner die betrokken is bij uw organisatie, duidelijk communiceert en ook na de realisatie klaarstaat om u ondersteuning te bieden.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van onze Field Service software Connect?

Neem contact met mij op

Sigmax praktijkcases

Carglass

Vanuit 58 vestigingen en een mobiele service zorgen de 350 monteurs van Carglass dagelijks voor een vakkundige reparatie en vervanging van autoruiten. Om een snelle service aan klanten landelijk mogelijk te maken, digitaliseerde Carglass de serviceplanning en de werkbonnen met Connect.

Lees deze caseCheck alle cases

Geas, Kemkens en Energiewacht Groep

Geas Energiewacht, Kemkens en Energiewacht Groep zetten de volgende stap in buitendienst-automatisering en het mobiele werken met Connect van Sigmax. Hiermee zijn de Field Service organisties klaar om beter in te spelen op de veranderende klantbehoeften en de bijbehorende werkzaamheden van de monteurs.

Lees deze caseCheck alle cases

Wooncorporatie De Key

Ruim 40 vakmannen van Wooncorporatie De Key verlenen huurders dagelijks de best mogelijke service. Sigmax hielp de Amsterdamse woningcorporatie bij de overstap naar een nieuwe mobiele applicatie ter ondersteuning van de serviceorganisatie.

Lees deze caseCheck alle cases