Vanuit 59 vestigingen en een mobiele service zorgen de servicemonteurs van Carglass dagelijks voor een vakkundige reparatie en vervanging van autoruiten. Om landelijk een snelle service aan klanten mogelijk te maken, digitaliseerde Carglass de serviceplanning en de werkbonnen met Connect.
Klanten snel weer op weg helpen heeft de hoogste prioriteit bij Carglass. “Bij schade wil je niet lang wachten op de reparatie”, licht Joep Jagtman, Proces Improvement Manager bij Carglass Nederland toe. “Om een snelle service te garanderen, implementeerden we Connect waarmee we alle opdrachten vanuit 6 plancentra een dag vooruit inplannen. Onze monteurs sturen we aan via een smartphone waarop de mobiele software van Connect draait. Hier vult de monteur alle gegevens digitaal in. Dit alles levert ons de nodige tijdwinst op en zo kunnen we meer klanten helpen in dezelfde tijd.”
De planners voeren in het plansysteem in wanneer de service monteurs de komende weken beschikbaar zijn en of ze op een service center of mobiel werken. Deze data gebruikt het systeem bij het berekenen van de planning. In de loop van de dag komen er online of telefonisch nieuwe opdrachten binnen. Op basis van het type auto, kenteken en locatie, berekent de software automatisch een aantal suggesties voor een afspraak. Zodra de klant een keuze voor een locatie, dag en tijdstip heeft gemaakt, wordt de opdracht aangemaakt in het ERP systeem van Carglass en wordt de planning per service center en per service monteur bijgewerkt.
Op de smartphone raadpleegt de monteur zijn opdrachten voor de dag, checkt hij welke materialen nodig zijn en registreert hij zijn reistijd. Ook maakt hij foto’s als bewijslast van de schade. Vervolgens bespreekt de servicemonteur de werkzaamheden met de klant. Als alle gegevens kloppen, tekent de klant op de smartphone voor akkoord waarna de servicemonteur aan de slag gaat. Na afloop voert hij in welke materialen hij heeft gebruikt waarna Connect berekent wat de klant moet betalen. De service monteur print een bon voor de klant en meldt de opdracht gereed op de smartphone. Tegelijkertijd worden het ERP-systeem en het planbord bijgewerkt. “Groot voordeel hiervan is dat alle gegevens na het gereed melden van de werkbon beschikbaar zijn. Zo kunnen we de facturatie aan verzekeringsmaatschappijen eerder starten”, aldus Jagtman.
Op de hoogte blijven van het laatste field service nieuws?