News

Welzorg krijgt grip op busvoorraad met cycle-counting via Connect

Ruim 80 servicemonteurs van Welzorg Nederland B.V. repareren en onderhouden dagelijks zorghulpmiddelen zoals scootmobielen, rolstoelen en andere hulpmiddelen. Om deze werkzaamheden succesvol af te handelen, heeft iedere monteur een eigen busvoorraad met 170 artikelen zoals binnenbanden, accu’s en andere reserveonderdelen. Voorheen vond de telling van deze voorraad ieder kwartaal plaats, waardoor de monteur een aantal uren geen reparaties kon uitvoeren. Om de voorraadtellingen te optimaliseren ontwikkelde Sigmax samen met Welzorg de cycle-counting methodiek.

Tijdrovende voorraadtelling

Peter Terpstra, Logistic Engineer bij Welzorg, vertelt: “Alle busvoorraden werden ieder kwartaal geteld en dit duurde gemiddeld vier uur per bus. Dat is dus jaarlijks zestien uur per monteur en bij Welzorg werken zo’n 80 monteurs. Al met al een tijdrovend proces.” Ook de betrouwbaarheid van de voorraad hield te wensen over. “Doordat monteurs voorheen zelf de ontvangen voorraad registreerden, was er geen grip op de voorraad. De ontvangen artikelen werden geregistreerd op papier wat vaak resulteerde in onleesbare óf kwijtgeraakte formulieren. Hierdoor hadden we een voorraadbetrouwbaarheid van 70% en dit vonden we te laag, aldus Terpstra.”

Cycle-counting methodiek

Om de betrouwbaarheid van de voorraad te verhogen en om minder tijd kwijt te zijn aan voorraadtellingen, ontwikkelde Sigmax samen met Welzorg de cycle-counting methodiek. Met deze inventarisatiemethode wordt niet meer ieder kwartaal de gehele busvoorraad in één keer geteld, maar tellen de monteurs wekelijks een gedeelte van hun eigen voorraad tussen hun werkzaamheden door. Terpstra: “De monteur start zijn dienst in de software van Sigmax en ziet hier zijn geplande werkzaamheden voor die dag. Daarnaast laat de software zien welke artikelen hij die week moet tellen en krijgt de monteur het verzoek om de dagontvangst te controleren. De telling van de artikelen doet de monteur tussen de werkzaamheden door, waardoor het eigenlijk geen tijd kost. Dit scheelt ons jaarlijks een aanzienlijk aantal uren.”

Betere voorraadbetrouwbaarheid

Terpstra vervolgt: “We maken nu zo’n anderhalf jaar gebruik van de cycle-counting methodiek. De betrouwbaarheid van de voorraadtellingen is gestegen naar een gemiddelde van 85%. Samen met Sigmax verbeteren we de functionaliteit zodat we uiteindelijk op een betrouwbaarheid van meer dan 90% uitkomen.”

In Connect, de field servicesoftware van Sigmax, registreren de monteurs niet alleen de getelde artikelen maar ook de dagontvangst en worden retouren verwerkt. “We zijn helemaal afgestapt van de papieren workflow en hebben nu inzichtelijk waar alle voorraad zich bevindt. De monteurs kunnen hierdoor vaker opdrachten in één keer succesvol afronden doordat ze precies weten wat er op voorraad is”, aldus Terpstra.

Prettige samenwerking

Over de samenwerking met Sigmax is de Logistic Engineer zeer tevreden: “Het gehele traject met Sigmax was prettig. We hebben nu een betere grip op de voorraad en het was fijn dat we deze functionaliteit konden toevoegen aan de software die de monteurs al gewend waren. Ik denk dat de cycle-counting functionaliteit in Connect ook andere serviceorganisaties veel tijdswinst kan bieden.”

Wilt u meer weten over de cycle-counting functionaliteit en wat deze voor uw buitendienst kan betekenen? Vraag dan vrijblijvend een demo aan via onderstaand contactformulier.

     

     

    Sigmax praktijkcases

    Duijvelaar Pompen

    Met ruim 335 medewerkers en een productiecapaciteit van 100.000 pompen per jaar is Duijvelaar Pompen marktleider op het gebied van centrifugaalpompen en drukverhogingsinstallaties voor drink- en proceswatertoepassingen. Om een optimale service te garanderen maken de 50 monteurs van Duijvelaar Pompen al zes jaar gebruik van Connect, de field service software van Sigmax.

    Lees deze caseCheck alle cases

    Saval

    Voorheen planden de monteurs van brandbeveiligingsspecialist Saval zelf hun route en hielden met de hand inspectierapporten bij. Nu gaat alles digitaal met de softwareoplossingen van ORTEC & Sigmax Field Service Solutions.

    Lees deze caseCheck alle cases

    Volta Limburg

    Met ruim 60 servicemedewerkers zorgt energieleverancier Volta Limburg dagelijks voor het warmtecomfort van ruim 120.000 eindklanten. Om af te stappen van alle papieren formulieren zochten zij naar software die de stap naar volledige digitalisatie kon realiseren. De field service software van Sigmax Field Service Solutions bleek een perfecte match.

    Lees deze caseCheck alle cases
    Sigmax empowers professionals samen met