Header blog cycle-counting Sigmax
Blog

Tel eenvoudig, efficiënt en snel busvoorraden met cycle-counting

Iedere serviceorganisatie heeft er mee te maken; de jaarlijkse (bus)voorraadtelling. Niet alleen belangrijk voor de Belastingdienst, maar ook voor het garanderen van een optimale service. Wanneer een monteur een opdracht niet kan voltooien, zorgt dit voor frustratie bij de klant.

Om voorraden te controleren wordt er vaak voor gekozen om alle bussen minimaal één dag per jaar ‘binnen’ te houden. Dit proces is erg kostbaar omdat er op deze dag beperkte service geleverd kan worden. Met de nieuwe functionaliteit van onze field service oplossing Connect; cycle-counting, is dit nu verleden tijd.

Wat is cycle-counting?

Met deze nieuwe inventarisatiemethode wordt niet meer één keer per jaar de voorraad in zijn totaliteit geteld, maar een aantal keer per jaar gedeeltelijk. Servicemedewerkers tellen meerdere keren per jaar de artikelen uit hun eigen busvoorraad. Hierdoor kunnen monteurs de voorraadtelling tussen de werkopdrachten door uitvoeren en hoeven ze niet één hele dag hun servicewerkzaamheden neer te leggen.

De voorraadtellingen kunnen vanuit het ERP-systeem direct in de mobiele applicatie van Connect worden aangeboden, waarna de resultaten automatisch worden terug gecommuniceerd naar het ERP-systeem. Bij het starten of afsluiten van een werkopdracht wordt de monteur geattendeerd op de openstaande voorraadtelling. Deze tellingen zijn niet verplicht, de servicemedewerker bepaalt zelf wanneer hij of zij de busvoorraad telt. Hierdoor wordt de belangrijkste taak van de monteur, namelijk het snel leveren van de gevraagde service, niet verstoord.

Voordelen van cycle-counting

De combinatie van cycle-counting en de mobiele applicatie van Connect zorgen voor een minimale verstoring van werkzaamheden, terwijl het maximale rendement wordt behaald. Met als resultaat: een continu, accuraat en kostenbesparend beeld van de busvoorraden, zonder dat de service eronder lijdt. Dit betekent tijdsbesparing voor de servicemedewerkers en een boost van de klantgerichtheid.

Wil je vrijblijvend meer weten over de mogelijkheden van cycle-counting? Laat dan je gegevens achter via onderstaand contactformulier en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op!

    U ontvangt binnen enkele werkdagen een reactie van ons

    Sigmax praktijkcases

    Duijvelaar Pompen

    Met ruim 335 medewerkers en een productiecapaciteit van 100.000 pompen per jaar is Duijvelaar Pompen marktleider op het gebied van centrifugaalpompen en drukverhogingsinstallaties voor drink- en proceswatertoepassingen. Om een optimale service te garanderen maken de 50 monteurs van Duijvelaar Pompen al negen jaar gebruik van Connect, de field service software van Sigmax.

    Lees deze caseCheck alle cases

    Gamko

    Gamko is al meer dan 60 jaar een begrip op het gebied van horecakoelingen. De productie bevindt zich volledig in Nederland, met een eigen fabriek in Etten-Leur. Gamko ontwerpt, produceert, levert, installeert en onderhoudt de koelingen volledig in eigen beheer. Hun 18 buitendienstmedewerkers werken sinds 2019 met Connect, de field service oplossing van Sigmax.

    Lees deze caseCheck alle cases

    Welzorg

    De ruim 80 servicemonteurs van Welzorg repareren elke dag zorghulpmiddelen zoals rollators, scootmobielen en rolstoelen. “Connect maakt het mogelijk om onze klanten spoedig te helpen op een zo efficiënt mogelijke manier”, vertelt Sabine Doets, Manager ICT bij Welzorg. Daarbij reserveert en plant Connect (spoed)reparaties en berekent hij de meest optimale routes voor de monteurs. De mobiele applicatie ondersteunt hen bij hun werkzaamheden op locatie.

    Lees deze caseCheck alle cases