News

Onderhoud Enschede digitaliseert gehele buitendienst met Clixz en Sigmax

Onderhoud Enschede BV verzorgt met 275 medewerkers in opdracht van de gemeente het onderhoud en de aanleg van openbare ruimtes in Enschede. De planning en uitvoering van de werkzaamheden werden eerst handmatig en middels papieren werkbonnen geregistreerd. Om dit proces efficiënter in te richten, koos Onderhoud Enschede voor het digitale planbord van Clixz en de buitendienst software van Sigmax.

Slim Melden

Inwoners van de gemeente Enschede melden onveilige situaties of defecten in de buurt via de website of mobiele applicatie van Slim Melden. Op een digitale kaart worden relevante objecten binnen de gemeente getoond, zoals bushaltes, openbare verlichting en speeltoestellen. Een inwoner kiest via deze kaart eenvoudig een object voor het aanmaken van een melding, waardoor automatisch de coördinaten en andere kenmerken bekend worden bij de gemeente Enschede. Naast de vaste objecten, kan er voor elke willekeurige locatie een melding gedaan worden, bijvoorbeeld van graffiti of zwerfvuil.

Omslachtige verwerking van meldingen

Hoofduitvoerder Civiel William Bos vertelt: “Voorheen werden alle meldingen in Slim Melden beoordeeld door een medewerker van de gemeente en naar ons gemaild. Het inplannen van deze meldingen werd vervolgens handmatig gedaan en de papieren werkbon werd meegegeven aan buitendienstmedewerkers. De werkbonnen werden aan het einde van de dag ingeleverd en de gewerkte uren werden handmatig ingevoerd in Excel en ons boekhoudsysteem voor facturatie. Dit was absoluut geen efficiënt proces en bovendien kwam het geregeld voor dat werkbonnen kwijtraakten of onleesbaar waren”.

Papieren werkbonnen

Om zowel de planning als de afhandeling van de meldingen te digitaliseren koos Onderhoud Enschede voor de combinatie van Sigmax en Clixz. Middels een koppeling met Slim Melden worden meldingen nu automatisch ingepland via het planbord van Clixz. Hierbij wordt het type melding automatisch gecategoriseerd en ingedeeld bij de juiste ploeg. De buitendienstmedewerkers van Onderhoud Enschede zien via Connect, de mobiele werkbon applicatie van Sigmax, welke meldingen er zijn en hebben op die manier alle benodigde informatie bij de hand.

“De buitendienstmedewerkers kregen voorheen ‘s ochtends papieren werkbonnen mee waarop de meldingen stonden. Hierop vulden ze dan het aantal gewerkte uren en de verbruikte materialen in. Als er tussentijds een spoedmelding kwam, moest de buitendienstmedewerker eerst weer naar kantoor komen om een papieren werkbon op te halen. Hierdoor ging veel kostbare tijd verloren”, aldus Bos.

Innovatieve manier van werken

Tegenwoordig worden meldingen op de meest efficiënte manier ingepland en werkt de buitendienst geheel digitaal. William vertelt: “In Connect zien buitendienstmedewerkers alle meldingen die ingepland staan voor die dag inclusief bijbehorende details. Daarnaast registreren ze het aantal gewerkte uren, het verbruikte materieel en maken ze foto’s van de situaties. Doordat deze informatie nu digitaal en op één centrale plek wordt verzameld gaat de facturatie sneller en doen we meer meldingen per dag. Bovendien kun je via het planbord de voortgang van alle meldingen zien.”

Korte lijnen

Over de samenwerking met Clixz en Sigmax is de Hoofduitvoerder Civiel tevreden: “De lijnen zijn kort en het is prettig om vaste contactpersonen te hebben. De consultants kennen onze processen goed en vertalen dit naar een configuratie die perfect aansluit”, aldus Bos.

Onderhoud Enschede heeft inmiddels meer dan 5000 meldingen succesvol afgerond via het nieuwe planbord en Connect. Bos: “We zijn al tevreden met de digitaliseringsslag die we hebben gemaakt. De komende maanden gaan we samen met Clixz en Sigmax de urenboekingen buiten werktijd en de koppeling met het boekhoudsysteem verder optimaliseren.”

Wat kunnen we voor u betekenen?

Bent u benieuwd naar wat Clixz en Sigmax voor uw serviceorganisatie kunnen betekenen? Wij vertellen u graag alles over de mogelijkheden. Vul onderstaand contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

    U ontvangt binnen enkele werkdagen een reactie van ons

    Sigmax praktijkcases

    Carglass

    Vanuit 56 vestigingen en een mobiele service zorgen de 350 monteurs van Carglass dagelijks voor een vakkundige reparatie en vervanging van autoruiten. Om landelijk een snelle service aan klanten mogelijk te maken, digitaliseerde Carglass de serviceplanning en de werkbonnen met Connect.

    Lees deze caseCheck alle cases

    Geas, Kemkens en Energiewacht Groep

    Geas Energiewacht, Kemkens en Energiewacht Groep zetten de volgende stap in buitendienst-automatisering en het mobiele werken met Connect van Sigmax Field Service Solutions. Hiermee zijn de Field Service organisaties klaar om beter in te spelen op de veranderende klantbehoeften en de bijbehorende werkzaamheden van de monteurs.

    Lees deze caseCheck alle cases

    Wooncorporatie De Key

    Ruim 40 vakmannen van Wooncorporatie De Key verlenen huurders dagelijks de best mogelijke service. Sigmax Field Service Solutions hielp de Amsterdamse woningcorporatie bij de overstap naar een nieuwe mobiele applicatie ter ondersteuning van de serviceorganisatie.

    Lees deze caseCheck alle cases
    Sigmax empowers professionals samen met